Monday, 29 September 2008

Coretan di Penghujung Ramadan


Selamat tinggal Ramadan, kudoakan kitakan bersua lagi satu hari nanti...



“Kalau kita baru balik dari sebuah kursus yang dihantar oleh bos kita, tiba-tiba tak sampai seminggu, dah berubah. Agak-agaknya apa yang akan bos kita cakap? Sudahlah banyak kemudahan yang disediakan sepanjang kursus tu.”


Begitulah petikan daripada belaian seorang murabbi, Ustaz Ridhwan Hasyim yang merupakan salah seorang penasihat Majlis Nuqaba Terengganu (MNT) sewaktu menyampaikan taujihad beliau dalam Multaqa MNT yang diadakan di Rusila, Marang. Hati saya tersentuh mendengar ucapan beliau di hujung Ramadan ini.


Sebelum itu, Saudara Razikin sebagai pengerusi MNT menyatakan: “Kita nak bawa al Quran, nak suruh masyarakat terima al Quran. Persoalannya adakah kita sudah mengikut segala arahan yang datang dari al Quran? Muamalat kita, pergaulan dan kehidupan kita, adakah menepati dengan apa yang diajar al Quran?”


Minda saya mula terbang ke sana-sini. Bukan kerana khayal teringatkan sesiapa, tetapi terbang menziarahi segala tindak-tanduk sebelum ini. Muhasabah diri. Saya berasa sungguh bersyukur dan bertuah kerana masih diberi peluang oleh Allah SWT untuk berbakti dalam agamanya. Allah sebagai al Ghaniy langsung tidak berhajat kepada insan hina-dina ini, namun saya sedar kefaqiran diri menyebabkan saya bersungguh-sungguh untuk istikamah atas jalan sunyi ini.


Apalah sangat nak diharapkan dengan status diri yang teramat hina, baru setahun jagung berada dalam perjuangan yang sangat panjang dan tinggi cita-citanya ini. Sungguh, tarbiah berjemaah sungguh besar nilainya. Saya masih ingat, usrahlah yang mengubah diri ini. Keindahan berjemaahlah yang telah mendidik diri ini.


Kehidupan sebagai seorang remaja memang amat mencabar, lebih-lebih lagi cabaran perasaan. Keinginan shahwat manusia yang sering bertentangan dengan hukum Allah kekadang menghukum diri sendiri. Berapa banyak yang sudi menghiasi zaman remajanya dengan iman,ilmu dan amal? Berapa banyak yang sudi menolak banyak tawaran daripada Syarikat Gejala Sosial Berhad (SGSB)? Pada pandangan saya, usia remaja merupakan usia keemasan. Remajalah yang lebih layak digelar warga emas. Emas yang mesti digilap dengan sebaik-baiknya supaya kelak tak pudar dan turun nilainya.


Hari ini merupakan hari ke-29 umat Islam menyambut Ramadan dan jika dirujuk kepada kalendar hijrah, hanya tinggal sehari lagi untuk kursus peningkatan iman dan takwa akan tamat. Saya bimbang sekiranya kita tak mendapat apa-apa keuntungan pun di sebalik kemuliaan Ramadan ini. Lagilah dibimbangi jika ‘BOS’ akan murka dengan kita atas kealpaan dan kelalaian sepanjang kursus ini.Walaupun hanya berbaki sehari lagi untuk kita menyambut Aidilfitri, namun saya masih belum berasa suasana untuk menyambut hari kemenangan ini dibandingkan dengan manusia lain yang sudah mula dengan pelbagai persiapan. Mungkin kerana terlalu sedikit amal sepanjang Ramadan ini, hati saya berasa terlalu pilu untuk berpisah dengan tetamu agung ini.


Baru-baru ini saya mengikuti satu program reunion bekas-bekas pelajar SMKATJ. Reunion yang sedikit mengecewakan hati saya apabila melihat perubahan beberapa orang kawan yang terkesan sejajar dengan perubahan iklim yang pernah dilalui sebelum ini. Jika diikutkan, ingin sekali saya menulis satu artikel tentang ‘adab-adab mengadakan reunion’. Akan tetapi, kelemahan ilmu di dada menyekat hasrat ini buat masa ini dan mungkin ada yang akan mengatakan saya terlalu jumud, tak suka berseronok dan pelbagai lagi.Tak mengapa, saya tak kisah dan saya menerimanya sebagai satu kritikan yang membina demi menjalankan tugas sebagai seorang da’i.


Saya teringat satu pepatah arab yang bermaksud, “waktu lapang seseorang pemuda itu akan membunuhnya”. Memang benar, jika kita tak boleh mengisi dan mengurus waktu lapang kita dengan baik, maka banyaklah unsur-unsur yang tak menyenangkan menawarkan diri untuk mengisi ruang kosong itu.


“kalau ana ikutkan nafsu, ana dah pergi jumpa dia kat kl ni. Nasib baik ana duk kat sini, menyebabkan ana fikir banyak kali baik-buruknya.” Bentak jiwa muda salah seorang teman saya semasa menceritakan masalah dirinya.


“sabar syeikh, ana faham. Tapi kalau pun gitu, berapa sangat peluang nta boleh hidup ngan dia pasni? Nta sanggup tunggu 4 tahun?” Saya memberikan pandangan dengan satu soalan. Seakan mustahil ikatan dapat diteruskan jika si hawa akan meneruskan pengajian ke seberang laut.


Setelah beberapa hari, dia memberitahu saya:
“ana bersyukur wan, kesibukan ana dengan persatuan menyebabkan ana dapat jaga diri ana ni.”
Saya tersenyum syukur dan berdoa semoga saya juga takan terus diberi kekuatan berhadapan dengan pelbagai virus yang datang menyerang.


Kisah di atas merupakan salah satu cerita yang saya boleh kongsi yang bertepatan dengan pepatah di atas.


Kembali kepada topik utama kita iaitu di penghujung Ramadan, saya cukup berharap semoga Allah akan mengurniakan kesihatan yang baik supaya dapat saya meneruskan perjuangan di muka bumi ini dan dipertemukan dengan Ramadan yang akan datang.


Semoga kehidupan kita sebagai seorang remaja akan dmanfaatkan dengan sebaiknya supaya kelak kita tak akan miskin diri. Berbanggalah kita dapat menjadi golongan yang berlainan berbanding pelbagai wajah remaja yang wujud pada hari ini kerana nabi saw ada menyatakan, “Islam itu bermula dalam keadaan dagang dan akan berakhir dalam keadaan dagang sebagaimana ia bermula. Maka berjayalah buat mereka yang dagang.”


Lebih-lebih lagi setelah berjaya menjadi peserta kursus di bulan penuh barakah ini. Jangan bersedih jika hanya kita yang bersungguh-sungguh mengamalkan Islam pada hari ini. Bagi mereka yang bergelar muslimah, berbanggalah kalian dengan busana, akhlak dan keperibadian sebagai seorang muslimah sejati.


Untuk akhirnya, hayatilah sebuah firman Allah di dalam surah Aali Imran, “Dan janganlah kamu berasa hina dan janganlah kamu bersedih sedang kamu adalah yang tertinggi di sisi Allah jika kamu beriman kepada-Nya.”




sekian,
salam aidilfitri..
maaf zahir dan batin

Read more...

Saturday, 27 September 2008

Di Hujung Malam


Di hujung malam,
Aku bangkit sedang iman masih kelam
Aku tinggalkan bantal dan tilam
Berbekalkan sekelumit azam
Demi sebuah pertemuan dengan as Salam

Di hujung malam,
Air mutlak kualirkan ke wajah
Memohon ia kan berseri di al jannah
Air mutlak kucurah ke kedua-dua tangan
Semoga yang kanan ringan menerima surat amalan
Air mutlak kubasahkan di atas tempurung si pelupa
Doaku ia kan mendinding daripada suria neraka
Air mutlak kujirus di kedua-dua kaki
Merayu kekuatan untuk meneruskan perjuangan yang berbaki

Di hujung malam,
Jubah disarungkan ke badan
Sejadah menjadi hamparan
Nafas ditarik sedalam-dalam
Meminta perlindungan-Nya dari sebarang gangguan

Di hujung malam,
Kalimah syukur kulafaz kerana masih dipilih menjadi tetamu
Tatkala alam masih tidak berlagu
Manusia masih segar beradu
Walau imanku masih pada takat beku

Di hujung malam,
Kupohon segala yang terbuku di kalbu
Kuberdiri dengan jiwa yang teramat malu
Memikul segunung dosa yang kukumpul sejak dulu
Berbanding amal yang hanya menumpang lalu

Di hujung malam,
Air mataku masih membeku
Tak mahu keluar walau sudah menjadi tetamu
Kubimbang, kutakut
Andai itu tanda hati yang keras membatu
Dek kerana dosa yang tak pernah berasa jemu

Di hujung malam,
Aku berdoa seikhlas hati
Semoga diriku terpilih lagi di lain hari
Supaya kelak tak miskin diri

Waktu dhuha, 21 Ramadan 1429

Read more...

Tuesday, 16 September 2008

Menyingkap Peristiwa Nuzul Quran



Al Quran ialah kitab wahyu agung yang ditinggalkan oleh nabi saw, satu-satunya mukjizat yang masih kekal dan merupakan burhan yang nyata tentang ketulenan ajaran dari langit ini. Keunggulan al Quran terserlah melalui variasi isi-isi yang menarik dan bersesuaian pada setiap masa dan zaman sehinggalah hari kiamat. Malah, al Quran juga menjadi perlembagaan di Mahkamah Agung Akhirat kelak.


Firman Allah:


Alif, Laam, Miim. Kitab Al-Quran ini, tidak ada sebarang syak padanya (tentang datangnya dari Allah dan tentang sempurnanya); ia pula menjadi petunjuk bagi orang-orang Yang (hendak) bertaqwa. (al Baqarah:1-2)


Taqwa merupakan suatu darjat yang teramat mulia di sisi Allah, mengatasi segala yang ada di langit dan bumi.


Firman Allah: “…Sesungguhnya semulia-mulia kamu di sisi Allah ialah orang Yang lebih taqwanya di antara kamu, (bukan Yang lebih keturunan atau bangsanya). Sesungguhnya Allah Maha Mengetahui, lagi Maha mendalam pengetahuannya (akan keadaan dan amalan kamu).”


Jika seseorang itu membeli sebuah kereta Ferrari, maka dia akan diberikan sebuah buku panduan tentang cara mengendalikan kereta tersebut. Mana mungkin dia boleh menggunakan buku panduan kereta Produa untuk menggantikan rujukan yang telah diberikan oleh syarikat pengeluar kereta tersebut. Jauh panggang dari api tentang cara menggunakan kereta Ferrari dan Produa. Begitu juga kalau ‘A’ yang dinyatakan dalam buku panduan tersebut, maka ‘A’lah jawapannya. Tidak boleh ditukarkan arahan ‘A’ kepada ‘B’.


Begitu juga dengan kita. Jika Allah telah mengurniakan sebuah buku panduan sepanjang perjalanan ini, masakan pula kita boleh menggantikan dengan buku lain yang berlainan arahan dan peraturannya. Alamatnya, akan rosak dan cacamerbalah masyarakat dan manusia itu sendiri. Justeru, kesimpulan mudah yang boleh diambil ialah sekiranya kita ingin mendapatkan takwa, maka kita mestilah menuruti segala isi kandungan yang dinyatakan dalam buku panduan yang telah dibekalkan.


Misi mendapatkan takwa amat payah. Namun, Allah telah menghadiahkan kepada umat Muhammad saw bulan Ramadan yang memudahkan lagi urusan untuk mendapatkan takwa. Umpama kita akan menjalani peperiksaan dan dalam semua subjek yang diambil, pensyarah telah menugaskan kita menyiapkan assignment yang mana akan dikurniakan markah sebanyak 80 %. Selebihnya atas usaha kita. Agak-agaknya ada tak pensyarah yang teramat baik hati seperti itu?


Satu perkara menarik yang saya ingin nyatakan ialah berkenaan al Quran dan Ramadan. Kedua-duanya memberi pulangan yang sama iaitu takwa dan kedua-duanya mempunyai sejarah yang sama iaitulah peristiwa nuzul al Quran.


Al Quran merupakan kitab yang mulia manakala Ramadan pula merupakan bulan yang tiada tolok tandingnya sehinggalah dikatakan oleh nabi saw: “sekiranya kamu tahu apa yang berada pada Ramadan, nescaya kamu akan mahu setiap bulan itu ialah Ramadan.” Sudah tentu kita sudah sedia maklum bahawa lailatul qadar merupakan satu malam yang maha mulia daripada malam-malam yang lain. Hal ini diakui sendiri oleh Allah swt:


“ Sesungguhnya Kami telah menurunkan (Al-Quran) ini pada malam Lailatul-Qadar,dan apa jalannya Engkau dapat mengetahui apa Dia kebesaran malam Lailatul-Qadar itu?malam Lailatul-Qadar lebih baik daripada seribu bulan. pada malam itu, turun malaikat dan Jibril Dengan izin Tuhan mereka, kerana membawa Segala perkara (yang ditakdirkan berlakunya pada tahun Yang berikut); sejahteralah malam (yang berkat) itu hingga terbit fajar!” (al Qadar: 1-5)


Jadi, kesimpulannya al Quran diturunkan pada malam lailatul qadar dan malam lailatul qadar itu berada dalam bulan Ramadan. Kesimpulan yang kedua yang boleh dibuat ialah lailatul qadar lebih mulia daripada malam-malam yang lain sehingga lebih baik daripada seribu bulan kerana pada malam itu diturunkan al Quran. Begitu juga Ramadan itu lebih mulia daripada bulan-bulan yang lain sehingga tak terkira keistimewaannya kerana pada bulan ini diturunkan al Quran. Setuju?


Asy Syahid Syed Qutb



Asy syahid Syed Qutb rmh mengatakan bahawa bulan Ramadan menjadi mulia kerana pada bulan itu diturunkan al Quran. Begitu juga sebab utama kemuliaan lailatul qadar. Semuanya gara-gara al Quran, kalamullah. Oleh itu beliau menambah, jika seseorang itu dipilih oleh Allah untuk diturunkan al Quran padanya (pemikul al Quran; penghafaz dan pejuang), maka secara automatik diangkat darjatnya melebihi orang lain. Begitu juga jika sesebuah negara itu menjadikan al Quran sebagai dusturnya (perlembagaan), maka serta-merta negara itu menjadi mulia mengatasi negara lain. Subhanallah, agungnya al Quran.


Nuzul al Quran merupakan tarikh yang ‘wajib’ disambut oleh sekalian umat Islam melebihi hari-hari lain. Bahkan sepatutnya tarikh ini lebih diawlakan berbanding maulidurrasul, kedatangan bulan Rejab dan nisfu syaaban. Bukankah Rasulullah saw sendiri ada bersabda:



“Aku tinggalkan kepada kamu dua perkara, kamu tak akan sesat selagimana kamu berpegang dengan kedua-duanya iaitu kitab Allah (al Quran) dan sunnah nabi-Nya.”



Pada hari ini, kita berada dalam zaman yang meminggirkan al Quran, akibatnya sistem kehidupan menjadi rosak dan berbarah. Barah yang akan menjangkiti ke dalam urusan lain dalam kehidupan. Bekas Perdana Menteri Britain pernah berucap dalam parlimen di Britain suatu ketika dahulu sambil memegang al Quran. Dalam ucapannya, beliau menyatakan dengan tegas supaya jundi-jundi kuffar memastikan kitab yang sedang dipegangnya itu tidak menjadi panduan dan rujukan umat Islam.



Akhirnya jadilah umat Islam itu terpinga-pinga dalam kesesatan, mencari-cari jalan keluar sedangkan pintu keluar terang-terang berada di depan matanya.



Merujuk kepada kenyataan daripada Syed Qutb rmh di atas, maka mafhum mukhalafah ungkapan tersebut ialah seseorang/sekelompok masyarakat/sesebuah negara itu akan berada pada status yang paling hina dan kedana jika mereka mengenepikan al Quran. Hal ini bertepatan dengan sebuah firman Allah swt:



“Dan barangsiapa yang berpaling daripada peringatan-Ku, maka sesungguhnya baginya kehidupan yang sempit. Kami akan bangkitkan mereka (akhirat nanti) dalam keadaan buta. Dia bertanya mengapa engkau bangkitkan aku dalam keadaan buta sedangkan aku di dunia dulu boleh melihat. Allah menjawab, begitulah (balasannya) apabila didatangkan kepadamu ayat-ayatku kamu melupakannya. Begitulah pada hari ini kamu dilupakan.” (Taha:124-126)


Populariti al Quran pada hari ini juga sudah jatuh merudum. Ayat-ayatnya hanya menjadi perhiasan di dinding-dinding dan juga di dalam almari-almari sambil dikawal rapi oleh laba-laba yang membuat ‘kawat-kawat besi’. Menyedihkan.


Penangan keagungan al Quran ini bukan hanya akan dirasa oleh pemikulnya, malah ahli keluarganya juga akan mendapat tempiasnya apabila para penghafaz al Quran akan mendapat kelebihan memberi syafaat kepada kedua ibu bapanya dan ahli keluarganya yang lain. Sebab itulah, dulu-dulu para ibu bapa amat teringin si anaknya menjadi penghafaz al Quran. Tapi kini, lain pula jadinya. Memilih institusi pendidikan al Quran sebagai tempat menyambung pengajian lebih rendah statusnya daripada pusat-pusat pengajian lain. Nampaknya, agenda yahudi sudah berjaya.


Sempena sambutan nuzul al Quran pada tahun 1429 hijrah ini, saya berharap al Quran akan lebih dimuliakan. Nescaya kita akan menjadi mulia. Semoga para penghafaz al Quran juga akan bersedia untuk berada di saf depan demi memperjuangkan al Quran. Jangan hanya menjadi seperti ‘huffaz yang terpenjara di penjara syurga’. Nak tahu apa itu ‘huffaz yang terpenjara di penjara syurga’? Kalau nak tahu tunggu artikel yang seterusnya yer. insyaAllah.


Salam nuzul al Quran;

“Ayuh bersama-sama membebaskan huffaz dari penjara syurga”

01:23 am,

16 Ramadan 1429/Selasa

Read more...

Saturday, 6 September 2008

Hei Pejuang Muda


hei pejuang muda,

bangkitlah dirimu dari lena,

demi sebutir permata,

yang terlindung di balik kaca...


hei pejuang muda,

dirimu bukan insan perkasa,

hanya menabur bakti dan jasa,

supaya dipandang Yang Maha Esa...


hei pejuang muda,

ayuh berderap bersama-sama,

senada dan seirama,

mereka di luar memerlukan kita...


hei pejuang muda,

usiamu amat berharga,

bekalanmu mesti berganda-ganda,

supaya kelak tak ditimpa murka...



mujahid marwan,

16:04,6 Ramadan 1429

Read more...

Mungkin Kerana Kita Lupa



Mungkin kerana kita lupa..
satuhari nanti kita akan ke sana..
kita akan meninggalkan alam dunia..
kerana asalnya kita tiada..
maka kesudahannya kita tiada juga..
lalu,dengan sebab lupa itu..
kita selalu leka dan alpa..
dengan segala perintah-NYA..
bersikap 'tak apa' apabila melanggar amaran-NYA..

gambar yang dirakan pada malam sambutan kemerdekaan ke-51 di Dataran Merdeka



tak mengapa, bukankah tuhan itu maha pengampun segala dosa?..
ya,tapi lupakah kita DIA juga maha pembalas segala dosa?..
oleh itu buat semua pelupa..
ingatlah siapa kita..
renunglah siapa DIA..
kenanglah dari mana asal kita..
ke mana pula kesudahan kita..
apa pula bakti kita..
kerana jangan menyangka, hari ini kita ketawa..
esok kita tak akan berduka..
ingat, jangan kerana hari ini kita lupa..
maka esok, kita dilupakan-NYA..
doaku semoga kita tidak dilupa..
kerana kutahu apa nasib si pelupa..

Al-Quran, salah satu 'mangsa' golongan pelupa
wallahua'lam..
07 syawal 1428/selasa
23:54
abdun faqirun dhaifun ilallah..

p/s: penulis merujuk kepada beberapa potong ayat dari surah Toha..

Read more...

  © Blogger template The Professional Template by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP