Sunday, 25 October 2009

Miliki Tokoh

Salah satu soalan yang saya sentiasa bertanya kepada rakan-rakan saya ialah berkenaan 'siapakah tokoh' dan 'apa cita-cita'. Dalam masa yang sama, kedua-dua unsur itulah yang sentiasa menjadi bahan motivasi paling berharga terhadap diri saya.

Saya pernah menyatakan kepada sahabat saya bahawa saya tidak menggemari buku-buku motivasi dan berasa 'rugi' disebabkan banyak lagi isu-isu berat yang saya belum terokai. Tetapi dalam masa yang saya, saya mestilah sentiasa bermotivasi tinggi dan untuk itu saya sangat meminati buku-buku yang menceritakan pemikiran figur-figur besar. Malik ben Nabi, al Fatih, al Ghazali, al Ayyubi, Hasan al Banna, Hamka, Bapak Natsir dan Said Nursi merupakan antara senarai figur yang saya cukup kagumi. Dua tokoh terbaru yang saya sempat terokai pemikiran mereka ialah Bapak Natsir dan Bediuzzaman Said Nursi.

Bapak Natsir ialah seorang produk dari Nusantara yang cukup gah sehinggakan al Malik Faisal pernah menyatakan: "M. Natsir bukannya pemimpin umat Islam Indonesia sahaja tetapi beliau merupakan pemimpin umat Islam seluruh dunia." Kecintaan saya terhadap beliau menyebabkan saya tidak sabar mahu membedah buku Capita Selecta dan Islam dan Negara yang sinonim dengan beliau. Sebagaimana saya pernah membedah pemikiran Malik ben Nabi dan seterusnya membaca karyanya yang bertajuk 'Krisis Intelektual Muslim' (sungguh memberati minda). Manakala kehebatan Said Nursi pula menyebabkan saya teruja untuk membaca Rasail Nur yang berperanan menyelamatkan akidah umat Islam di Turki daripada raksasa sekularisme. Kisah penulisan Rasail Nur yang penuh 'mencemaskan' dan kontroversial lagilah mengangkat martabat kitab unggul itu.

Kalaulah satu ketika dahulu para sahabat mempunyai tokoh maksum yang bernama Muhammad saw menyebabkan mereka boleh menjadi generasi yang terunggul dalam sejarah, maka kita juga begitu. Seboleh-bolehnya kita mempunyai banyak tokoh dan mengambil iktibar daripada sejarah hidup dan pemikiran mereka.

Semasa berada dalam kereta api menuju ke Kuala Lumpur (mahu ke Pustaka Mukmin dan MPH di Mid Valley), persoalan inilah yang saya bualkan bersama-sama Razif. Kita mesti mengambil pengajaran kehebatan tokoh dan keiltizaman mereka dengan visi yang jelas untuk menghadapi krisis inferiority complex yang sedang dialami oleh kebanyakan umat Islam sedari abad ke-19. Umat Islam menghadapi penyakit merendah diri yang keterlaluan hingga akhirnya mereka silau dengan kemajuan Barat. Penyakit ini juga menyebabkan lahirnya kelompok yang memandang sinikal secara bulat-bulat terhadap Barat dan bagi mereka, tiada manfaat yang boleh diambil dari Barat.

Profesor Dr Sidek Baba dalam bukunya Pendidikan Rabbani mengulang-ulang kepentingan ilmu mengurus diri (keagamaan) dan ilmu mengurus sistem (ilmu-ilmu moden) dalam memastikan umat Islam dapat bangkit kembali dari rebah yang terlalu lama. Dalam bahasa lain disebut pengintegrasian ilmu. Inilah juga yang pernah diperjuangkan oleh Said Nursi yang cukup bersungguh mahu menubuhkan Madrasah az Zahra' di Turki sejak pemerintahan Sultan Abd Hamid sehinggalah kerajaan beralih tangan kepada sekularis. Beliau setia dengan pandangan beliau bahawa konsep integrasi ilmu akan memberi manfaat yang besar terhadap umat Islam. Inilah juga yang ingin disampaikan oleh Kaum Muda di alam Melayu pada satu ketika seperti Syed Syeikh al Hadi dan Syeikh Tahir Jalaluddin.

Selain itu, dengan meneliti pemikiran-pemikiran tokoh juga akan menyebabkan kita berjiwa besar dan menyegarkan motivasi. Lihat sahaja Syeikh Muhammad Abduh yang melahirkan anak buah yang bukan calang-calang seperti Rasyid Redha. Rasyid Redha menjadikan Muhammad Abduh sebagai tokoh beliau, begitu juga dengan kebanyakan pejuang islah di seluruh dunia termasuklah di tanah air kita termasuklah Said Nursi yang turut terkena tempias pemikiran Muhammad Abduh. Ibnu Qayyim tertumpah daripada pemikiran Ibnu Taimiah. Begitu juga dengan Syeikh Muhammad bin Abdul Wahhab, al Qaradhawi dan banyak lagi sarjana Islam yang lain. Prof. Dr Naquib al Attas menjadikan al Ghazali, ar Raniri dan lain-lain sebagai tokoh yang dikagumi beliau dan hal itu menjadikan jalur pemikiran beliau sungguh menarik dan kritikal.

Banyak lagi contoh yang saya ingin kemukakan. Tapi cukup sekadar ini perkongsian buat masa ini kerana ada urusan yang saya ingin selesaikan sekarang. Ini pun, sekadar melepaskan rindu di alam maya.

Sebelum beredar, saya ingin bertanya, siapakah tokoh anda?

Sekian.

4 comments:

Mr . K 1 November 2009 at 14:27  

salam..

Masih adakah lagi golongan remaja yang menelek karya2 agung seperti yang disebutkan? tentu peratusannya lebih rendah berbanding dengan majalah hiburan yang menjadi kegilaan remaja hari ini...

fuad 9 November 2009 at 13:30  

tokoh saye siti nurhaliza, mawi, kartika, rosmah mansor, etc2.

fityah91 20 November 2009 at 22:44  

very nice entry..(^_^)

  © Blogger template The Professional Template by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP