Wednesday, 4 November 2009

Inferiority Complex

Sekitar seminggu dua ini, antara perkara yang sering saya sentuh ialah tentang salah satu penyakit umat akhir zaman yang agak signifikan akhir-akhir ini iaitu 'inferiority complex' ataupun krisis kerendahan diri yang melampau sehingga berasa malu dengan keizzahan Islam yang dimiliki. Paradoks sama sekali dengan kata-kata Saidina Umar al Khattab:

"Kita ialah satu kaum yang dimuliakan Allah dengan Islam, apabila kita mencari kemuliaan selain daripada jalan Islam, nescaya Allah akan menghina kita"

Saya mengulang-ulang istilah ini apabila berpeluang bercakap di hadapan, semasa berdiskusi dan ketika berbual bersama-sama teman. Saya membuka buku-buku dan cuba mendapatkan jawapan yang bernilai akademik daripada tokoh-tokoh ilmuan akan persoalan ini. Penyakit yang nampak simple tetapi cukup berbahaya kerana pesakitnya bukan insan 'biasa-biasa' sahaja, malah individu yang telah melanjutkan pengajian ke tahap yang tinggi hingga ke tahap Phd juga berpotensi dihinggapi penyakit ini. Lalu tidak hairanlah apabila kedapatan banyak 'Dr', 'Ir', Profesor dan pelbagai gelaran lagi menyatakan sikap yang dingin mengenai Islam. Mereka terlalu silau dengan Barat dan konco-konco mereka, lebih suka dengan ideologi-ideologi moden berbanding saranan daripada agama yang dianuti.

Kesan Inferiority Complex

Penyakit ini juga telah menyebabkan dasar sekularisasi berleluasa di pelbagai aspek kehidupan. Sistem politik yang relatif nilainya, sistem kekeluargaan yang tempang sifatnya, sistem perundangan yang dipandang jumud pada syariahnya dan sistem pendidikan yang dualisme prinsipnya. Raksasa sekularisme ternyata semakin mudah untuk bergerak apabila semakin ramai umat Islam menghidapi iferiority complex. Sebagaimana yang terdapat dalam falsafah Aristotelianisme berkenaan ketuhanan, maka hal demikianlah yang meningkatkan semangat Ali Abdul Raziq untuk menghasilkan kitab 'al Islam wa Usul al Hukm' yang sangat sinikal sewaktu menghuraikan persoalan politik dan agama. Inferiority complex juga yang menyebabkan banyak 'anak buah' Khilafah Uthmaniyyah menjemput kuasa imperialis Barat supaya membebaskan mereka daripada wilayah kekhilafahan.

Dalam soal emansipasi dan feminisme pula, inferiority complex telah meragut kesucian world view Islam perihal kewanitaan. Qasim Amin, Taha Husein, Huda Sya'rawi dan Sister In Islam (SIS) antara pengkagum kepada liberalisme yang telah dipopularkan secara serius oleh John Locke satu ketika. Kelompok Islam liberal pula ternyata teruja dengan kejayaan kumpulan Protestan yang diketuai oleh Martin Luther dalam mempertikaikan kebanyakan ajaran Kristian Katholik. Lalu lahirlah insan-insan seperti Muhammad Arkoun, Hasan Hanafi, Fazlur Rahman, Lutfi asy Syaukani dan banyak lagi yang memperjuangkan hermeneutika dalam memahami al Quran.

Muhammad Arkoun dan Hasan Hanafi gemarkan rekonstruksi dan dekonstruksi terhadap Islam dan mereka tidak segan silu mengambil pandangan Derrida mengenai falsafah hermeneutika. Krisis keyakinan diri mereka sudah mencapai tahap kronik! Fazlur Rahman pula meskipun banyak jasanya terhadap umat Islam, namun beliau agak terpengaruh dengan falsafah hermeneutika apabila beliau menyatakan al Quran merupakan gabungan perkataan Allah dan Muhammad, bukannya kalamullah secara mutlak.

Di tanah air kita, Dr Mahathir antara yang menjadi silau dek terang benderang ketamadunan Barat. Beliau cukup skeptikal dengan hukum hakam Islam dan golongan konservatif dalam Islam. Tidak hairanlah apabila gagasan beliau dipengaruhi oleh kuasa luar seperti 'Dasar Pandang ke Timur' yang dipengaruhi Jepun dan 'Wawasan 2020' yang lebih terkesan dengan modenisasi. Beliau tiada keberanian untuk melancarkan gagasan yang memandang Islam sebagai solusi.

Zainah Anwar memimpin satu pasukan 'wanita muslim' yang menuntut hak persamaan yang kononnya dinodai legislatif Islamis di negara ini. SIS semakin berani mencabar kemutlakan hukum yang terkandung dalam al Quran dengan mendatangkan pandangan-pandangan daripada individu seperti Qasim Amin (penulis al Mar'ah al Jadidah dan Tahrir al Mar'ah) dan Amina Wadud. SIS tidak keseorangan apabila badan-badan seperti Majlis Peguam dan Kementerian Pembangunan Wanita dan Keluarga cenderung untuk bersetuju dengan mereka. Akhirnya SIS terpedaya dengan inferiority complex yang mereka sendiri sedang hidapi.

Dalam mazhab pluralisme pula, kita dapat melihat bagaimana logik akal manusia telah memanipulasi sifat Allah yang maha mengasihani. Lalu, pendokong aliran ini menyatakan bahawa Islam, Yahudi, Nasrani, Zoroaster, Buddha dan pelbagai agama lagi ibarat dahan dan ranting yang berasal daripada akar yang sama iaitu Allah. Penganut pluralisme lebih senang menggunakan pandangan John Hick dalam menghuraikan persoalan eksklusivisme, inklusivisme, pluralisme dan lain-lain. Mereka seolah-olah hilang jati diri dan keyakinan terhadap keunggulan Islam mengatasi yang lain.

Kita juga pasti akan mendapati penyakit ini juga menimpa dalam bidang dan aspek yang lain termasuklah ekonomi, kekeluargaan, pendidikan dan sebagainya.

Kalau anda mahu memahami dengan lebih mendalam tentang isu-isu Islam liberal, sila rujuk buku Dr Ugi Suharto, buku terbaru keluaran Persatuan Ulama Malaysia (PUM) ataupun buku karangan Dr Khalifa Muammar (yang jauh lebih berat isinya). Tentang isu-isu lain yang saya sebut di atas,anda boleh buka majalah Dewan Ekonomi, Dewan Masyarakat, buku tentang Ketamadunan di samping kertas-kertas kerja tulisan tokoh-tokoh akademik dan juga 'Syeikh wikipedia'. Yang penting, jangan malas untuk mengkaji dan membaca!

Yang pasti, saya tidak berharat mahu mengulas secara deeply berkenaan feminisme, liberalisme, pluralisme, kapitalisme, sosialisme dan berbagai-bagai fahaman dan ideologi yang lain dalam tulisan ini, tetapi nota ringkas di atas hanyalah sebagai perkaitan dan isu dalam perbincangan kita pada kali ini iaitu tentang penyakit inferiority complex. Penyakit yang telah membarah dalam kalangan umat Islam. Ya, penyakit ini sungguh berbahaya.

Merawat Inferiority Complex

Prof. Dr Syed Naquib al Attas sewaktu memberi pandangan mengenai kewujudan umat Islam yang skeptikal dan menghadapi krisis keyakinan dengan kejituan agama sendiri telah mencadangkan supaya umat Islam mempelajari ketamadunan dan sejarah kegemilangan umat Islam. Beberapa aspek major khususnya mengenai kehebatan ketamadunan Islam mestilah dihighlight dalam pemikiran mereka. Hal ini demikian disebabkan umat Islam menghadapi peperangan minda yang cukup dahsyat, justeru mereka memerlukan satu tasawwur fundamental dan asasi yang cukup ampuh. Prof Dr Wan Mohd Nor dan Prof Dr Sidek Baba antara Melayu Muslim yang menuntut di negara Barat tetapi tidak tercedera dengan senjata pemikiran sewaktu berada di luar negara.

Sementara itu, Dr Yusuf al Qaradawy dalam buku beliau (Tamadun Islam: Alternatif Masa Depan) telah mengajak umat Islam mengahayati perbezaan yang ketara antara pemikiran dan ketamadunan Islam berbanding apa yang sedang dilaksanakan di Barat. Fakta-fakta empirikal yang dinyatakan oleh al Qaradawy benar-benar memberi kesan terhadap diri kita. Pandangan tokoh dari Barat sendiri seperti Dr Alexis dan Dr Renan (kedua-duanya merupakan penerima anugerah Nobel) yang mengkritik tamadun moden yang wujud pada hari ini seolah-olah telah mengiyakan bahawa semua pihak sedang merindui satu tamadun yang mengintegrasikan kerohnian dan material. Hal ini sudah tentu berbeza sama sekali dengan khurafat dan mitos yang sedang mencengkam minda segelintir umat Islam iaitu kelompok yang menghidapi penyakit inferirority complex.

Pada hemat saya, langkah lain yang boleh diambil dalam menangani inferiority complex selain cadangan daripada al Attas dan al Qaradawy ialah kepentingan memiliki tokoh dan figur yang menjadi contoh. Para sahabat pada zaman nabi saw memiliki keyakinan dan identiti yang jelas disebabkan mereka melihat ketokohan baginda saw. Justeru, umat Islam sepatutnya melakukan perkara yang sama iaitu memiliki tokoh yang menjadi idaman dan kegemaran supaya boleh dicontohi. Lebih baik lagi sekiranya kita memiliki banyak tokoh sama ada dari generasi terdahulu mahupun public figure era kontemporari. (Boleh rujuk artikel saya yang sebelum ini)

Selain itu, kaedah pengajian bab keimanan dan tauhid juga mestilah diambil perhatian supaya tidak terlalu menjaga prinsip tanpa keanjalan. Maksud saya, bukan hanya membicarakan bab-bab yang terdapat dalam kitab tanpa menyesuaikannya dengan realiti. Jujur saya katakan, kedapatan terlalu sedikit pengkuliah dan penceramah yang menekankan persoalan 'Meyakini Bahawa Masa Depan Dunia Milik Islam' ataupun 'Keyakinan Bahawa Umat Muhammad akan Memimpin Dunia'. Natijahnya, umat Islam seolah-olah menjadi spesies yang berjiwa kecil dan melihat sumber lain sebagai the best catalyst untuk mencapai kemajuan, bukannya al Quran dan Hadis.

Dalam surah al Baqarah, Allah swt telah menyatakan bahawa al Quran itu merupakan petunjuk buat golongan yang bertakwa. Manakala dalam ayat yang lain, Allah swt menyatakan bahawa kesudahan bumi ini milik umat yang bertakwa. Susun puzzle dalam minda kita dengan optimis, jauhi pesimis dan katakan tidak kepada inferiority complex. Kita merupakan generasi pemenang!

Sekian,
02:25 am

4 comments:

Cikgu Adham 9 November 2009 at 14:00  

salam ziarah..
mmg kadang2 kita x sedar secara halus menyerang umat loni.. mntak jauh la dr fitnah dunia ni huhuhuhu

alhanzalah 17 November 2009 at 07:29  

>wah, semakin dahsyat lagak penulisan nta..
>ana akan cuba mengejar...
>cumanya, di Mesir ni menjadi satu cabaran utk mencari teman diskusi mcm d DQ dulu..
>apapun doakan ana..

Nasr City,
Cairo

Cikgu Adham 24 November 2009 at 22:31  

salam ziarah..
demo tulis sendiri ke ni heh heh.. mmg mantap..

Marwan Bukhari 26 November 2009 at 10:40  

yelah cikgu.. siapa lagi nak tulis?.. hehe.. sebenarnya artikel nilah yg paling tak tersusun bagi ana.. ana tulis tanpa rujukan.. hilangkan tension kesibukan dgn hamburkan idea2... tapi, alhamdulillah, ini antara artikel yg menjadi tumpuan..

  © Blogger template The Professional Template by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP