Tuesday, 1 December 2009

Sistem Pendidikan, Makna dan Tujuan & DQ

Setiap manusia ada cita-cita, setiap keluarga ada cita-cita dan setiap kumpulan ada cita-cita. Sesebuah organisasi mempunyai visi, misi dan motonya yang tersendiri sesuai dengan kelebihan dan kedudukan yang dimiliki. Begitu juga dengan sebuah syarikat, ia memiliki wawasannya yang tersendiri dan wawasan yang dimilikinya sudah tentu tidak sembarangan. Tidak ketinggalan sesuatu kumpulan ataupun band muzik memiliki impian mreka yang tersendiri sebagaimana cita-cita Kumpulan Pop Shuvit (sebuah band dari Malaysia) yang mahu menggondol Anugerah Grammy di Amerika Syarikat dalam beberapa tahun akan datang.

Jika seseorang individu dengan cita-citanya, sesebuah syarikat dengan wawasannya, seorang politikus dengan visi dan misinya, sebuah band indie dengan impiannya, maka lebih-lebih lagi buat sesebuah institusi pendidikan. Ia mesti mempunyai cita, wawasan dan impian yang murni, lebih putih daripada susu dan lebih berkilau daripada mutiara di dasar lautan.

Mahu melahirkan masyarakat madani?

Ingin melahirkan generasi berilmu?

Berhasrat mencipta individu Muslim sepertimana diusulkan oleh al Banna?

Pelajar yang cemerlang 4.0 dalam setiap subjek yang diambil?

Insan adabi sebagaimana yang dicetuskan oleh Profesor Syed Naquib?

Ataupun generasi al Quran unik yang dilontarkan oleh Syed Qutb?

Cita-cita ini berbeza mengikut jenis institusi pendidikan, tidak sama. Tetapi ada satu impian utama dan besar yang wajib dikongsi oleh semua institusi tanpa khilaf sedikit pun. Membentuk individu yang berakidah sejahtera, ibadat yang benar dan akhlak yang mulia. Idea daripada al Banna tidak banyak beza dengan idea al Attas yang mahu membentuk insan beradab kerana adab akan terbentuk menerusi akidah dan ibadat yang haq. Begitu juga dengan idea daripada Syed Qutb kerana generasi al Quran yang diidam-idamkan beliau berakidah benar, betul ibadatnya dan cantik molek adabnya. Cuma perbezaan yang jelas ialah al Attas mengkaji isu pendidikan jauh dengan lebih halus dan teliti berbanding kebanyakan tokoh yang lain. Ini fakta.

Sekilas pandang


Eton College, Universiti al Azhar,Universiti Malaya (UM), Malay College Kuala Kangsar (MCKK), Kolej Islam Kelang (kini dikenali sebagai Kisas) antara contoh yang saya ingin tampilkan dalam penulisan pada kali ini. Sebelum terlupa, satu lagi ialah Darul Quran yang merupakan tempat pengajian saya sekarang. Kepada institusi pendidikan yang tidak disebut, jangan terasa apa-apa kerana saya tidak mahu memanjangkan bicara dalam tulisan ini. Cukup bebarapa institusi sebagai misalan, yang penting objektif saya sampai.

Saya mulakan dengan menceritakan kisah Eton College ya. Begini, Eton College tidak terkenal sebagai sebuah institusi pendidikan yang melahirkan pelajar-pelajar yang mempunyai keputusan yang tinggi dalam setiap ujian akademik yang diadakan. Tetapi ada sesuatu yang istimewa di pusat pendidikan yang terletak di United Kingdom ini. Untuk makluman, Eton College telah berjaya mencetak 18 Perdana Menteri untuk negara Britain dan Abhisit yang menjadi Perdana Menteri berusia muda di negara Thailand juga berasal dari Eton. Ini tidak termasuk lagi dengan figur-figur hebat lain yang turut dicetak Eton College. Eton College merupakan "the chief nurse of England's statesmen" dan menjadi terkenal di seantero dunia.

Universiti al Azhar pula sebagaimana yang kita sedia maklum merupakan antara universiti yang tertua di dunia pada hari ini. Pusat pendidikan yang ditubuhkan sejak pemerintahan Kerajaan Fathimiyyah (bermazhab Syiah) ini telah dibersihkan oleh Salahuddin al Ayyubi daripada anasir Syiah dan menjadi begitu terkenal selepas itu. al Qaradawi, Muhammad al Ghazali, Mahmud Syaltut, Muhammad Abduh, Izzuddin al Qasam dan banyak lagi merupakan jiwa-jiwa yang lahir dari rahim al Azhar. Di bumi Malaysia, sejarah tidak dapat menafikan bahawa alumni institusi pendidikan ini telah banyak berjasa ke arah menggerakkan aktiviti Islam dan penentangan terhadap British satu ketika dahulu.

Sehinggakan, pihak kerajaan Mesir yang sekular sangat gusar dengan pemikiran islam yang dimiliki warga al Azhar. Bahkan, pentadbiran al Azhar seringkali diganggu oleh pihak kerajaan atas alasan supaya gerakan ekstrem pelajar dapat dibendung. Universiti al Azhar juga berjasa besar terhadap gerakan islam Ikhwanul Muslimin. Namun kini pergerakan pelajar-pelajar al Azhar agak kurang menonjol khususnya sejak dua dekad terakhir ini.

Malay College Kuala Kangsar ataupun akronimnya MCKK pula asalnya dicadangkan oleh pihak British untuk mendidik dan melatih golongan elit Melayu, yang terdiri daripada kerabat diRaja. Anak lelaki kelahiran kebanyakan sukar untuk mendapat tempat di sekolah ini. Selepas kebangkitan nasionalisme orang Melayu pada sekitar tahun 1947, syarat kemasukan ke sekolah ini dilonggarkan dan semakin ramai anak-anak orang kebanyakan dapat peluang untuk menuntut di sini. Kini anak Melayu yang terpilih berpeluang mengikuti pembelajaran peringkat menengah di sekolah ini.

MCKK juga berperanan mewujudkan pimpinan yang akan menjawat beberapa jawatan dalam pentadbiran British dan kerajaan. Moto sekolah tersebut, Fiat Sapientia Virtus adalah dalam Bahasa Latin, yang bermaksud Kebijaksanaan Mutu Manusia. Ternyata, sekolah ini berjaya menghasilkan produk-produk bermutu (mengikut perkiraan kebanyakan, walaupun banyak aparat sekular-liberal dilahirkan) seperti Dato Onn jaafar, Tun Abdul Razak, Hishamuddin Rais, Anwar Ibrahim dan pelbagai nama lagi yang cukup gah di arena tanah air khususnya. Penumpuan asal untuk melahirkan generasi pimpinan boleh dikatakan berjaya jika kita menjadikan senarai panjang nama-nama besar yang dilahirkan dari MCKK.

Sementara itu, apabila kita bercakapa soal universiti dan tanah air, menjadi satu kejanggalan jika kita tidak melibatkan Universiti Malaya (UM) sebagai salah satu pemencak utama dalam gelanggang pendidikan dan kepemimpinan. Di samping berbangga dengan beberapa mantan Naib Canselor yang hebat seperti Prof. Diraja Dr Ungku Abd Aziz dan Prof Dr Syed Hussein al Attas (khabarnya NC sekarang sudah makin melemah), UM juga berbangga dengan kejayaannya melahirkan banyak nama besar dalam tanah air.

Prof DiRaja Ungku Abdul Aziz Ungku Abdul Hamid, Prof Emeritus Datuk Dr. Hj. Mohd. Taib Osman, Prof Emeritus Dato' Dr. Khoo Kay Kim, Prof Emeritus Datuk Dr. Nik Safiah Hj. Abdul Karim, Prof Emeritus Dato' Dr. Osman Bakar dan Ustaz Zaharuddin Abdul Rahman merupakan antara individu luar biasa hebat dalam bidang akademik yang telah berjaya dilahirkan UM. Tidak cukup dengan itu, UM juga berfungsi sebagai printer kepada beberapa politikus dan pemimpin seperti Tun Abdullah Badawi, Dato' Seri Anwar Ibrahim dan Tan Sri Muhyiddin Yassin. Malah, UM juga dari dulu sehingga kini menjadi front kepada kebangkitan gerakan kemahasiswaan.

Sementara itu, Kolej Islam Kelang ataupun nama lamanya Kolej Islam Malaya dan nama terbarunya (sejak 1989) Kolej Islam Sultan Alam Syah ataupun KISAS juga memberi sumbangan yang besar terhadap negara. Kolej ini pada asalnya ialah sebuah istana yang kemudiannya diwakafkan oleh Almarhum Sultan Hishamuddin Ibni Almarhum Sultan Sulaiman. Baginda amat berharap agar kolej ini dapat melahirkan para ulama' yang bertakwa kepada Allah dan seterusnya menerangi masyarakat Malaysia ini dengan ruh-ruh Islam serta dapat menghapuskan segala bentuk kekufuran dan jahiliah yang ada.

Dengan menjadikan fastaqim kama umirta sebagai syiar, KISAS bertanggungjawab menjadi pusat kelahiran tidak sedikit individu besar khususnya sejak 1970-an sehingga 1990-an. Dr Mohd Asri (mantan mufti Perlis), Saudara Faisal Tehrani (penulis prolifik), Fadzli Yusof (motivator terkenal) dan beberapa nama lagi telah menaikkan imej KISAS di mata majoriti pelajar Islam di tanah air. Kebiasaannya, badan dakwah yang wujud di KISAS menjadi teladan kepada kebanyakan skolah-sekolah yang lain di negara kita (akhir-akhir ini sudah tidak segah dahulu). Ternyata, KISAS turut memainkan peranannya memasarkan penuntut-penuntut berkualiti ke alam kampus yang sudah semestinya jauh lebih mencabar.

Tujuan dan Makna Pendidikan


Contoh-contoh di atas mewakili institusi-institusi pendidikan yang wujud di tanah air kita. Adapun institusi-institusi lain seperti Universiti Islam Antarabangsa Malaysia (UIAM), Universiti Teknologi Petronas (UTP) dan banyak lagi juga mempunyai misalan-misalan yang tersendiri. Namun begitu, berdasarkan contoh-contoh di atas, adakah menepati makna dan tujuan sebenar pendidikan Islam?

Secara ringkasnya, sistem pendidikan Islam mahu melahikan insan adabi (manusia yang beradab) yang berupaya mengintegrasikan antara akidah, ibadat dan akhlak seseorang. Memahami tasawwur kesyumulan Islam, tanggungjawab sebagai seorang Islam, kewajipan menegakkan Islam dan sebagainya juga antara ramuan wajib dalam diri seorang muslim. Saya tidak berminat membahaskan dengan lanjut idea-idea menarik daripada al Attas khususnya, ataupun pemikir-pemikir muslim yang lain. Cukuplah saya highlightkan beberapa aspek asas yang menjadi makna dan tujuan dalam isu pendidikan.

Kecelaruan dalam hal ini mengakibatkan kita lebih ke hadapan dalam bercita-cita melahirkan good citizen(warganegara yang baik) bukannya good man(manusia yang baik). Sekali pandang nampak sama, tetapi hakikatnya berbeza. Good citizen, boleh jadi seorang pekerja yang berdedikasi walaupun tidak menjaga muamalat hariannya, boleh jadi juga seorang menteri yang negarawan walaupun sentiasa membelakangkan agama dalam setiap polisi yang dibuat ataupuna apa-apa sahaja. Yang pasti, tiada kejelasan dari sudut fundamental ataupun tapak asas. Sebaliknya bersifat nisbi dan relatif (boleh berubah-ubah). Adapun good man akan memberi kebaikan kepada semua pihak termasuk ia akan menajdi warga negara yang baik dari segala segi.

Hal ini menyebabkan pihak kerajaan yang sempit matlamatnya memanipulasi sistem pendidikan dan lebih-lebih lagi institusi pendidikan itu sendiri. Retorik mereka hanya berlegar-legar sekitar melahirkan robot-robot yang akan berabdi kepada kapitalis-kapitalis tamak haloba di luar sana. Apabila tiada kejelasan hasrat dan matlamat daripada pihak kerajaan, akibatnya pihak pentadbiran mana-mana institusi pendidikan akan terjerat sama. Cita-cita pendidikan telah menjalani materialisasi dan kapitalisasi dan perkara inilah yang menjadi penyumbang kepada berbagai-bagai masalah yang sentiasa wujud. Lebih malang lagi jika penuntut-penuntut aliran agama terjerat sama dengan kerancuan dan kecelaruan makna dan tujuan pendidikan ini.

Darul Quran

Saya merupakan salah seorang penuntut di institusi ini dan saya berpandangan bahawa Darul Quran (DQ) juga termasuk dari kalangan salah sebuah institusi yang berperanan besar dalam melakukan perubahan besar terhadap masyarakat dan negara kita. Saya menilai secara jujur, bukannya atas sebab bias terhadap mana-mana pihak.

Apa yang menjadi masalahnya ialah apabila virus 'celaru dan rancu' telah menjangkiti DQ sendiri lalu berlakunya apa yang saya istilahkan sebagai 'pembaziran huffaz' sejak bertahun-tahun. Hal ini menimbulkan satu persoalan yang aneh, semakin bertambah institusi huffaz (maahad-maahad tahfiz), semakin bertambah masalah keagamaan. Mengapa hal ini berlaku?

Pada hemat saya, kita mesti kembali kepada persoalan asas iaitu berkaitan kecelaruan dan kesilapan dalam memahami makna dan tujuan asal pendidikan Islam. Huffaz bukannya hanya sebagai seorang imam, bukan hanya sebagai pembaca doa dalam majlis-majlis rasmi, huffaz bukan hanya pada gelaran 'al hafiz' an huffaz bukan hanya untuk menjadi pegawai-pegawai agama dalam kerajaan. Itu hasrat yang kecil dan lari daripada konseptual dan maksud asal. Generasi al Quran yang unik + individu muslim + insan adabi merupakan makna dan maksud asal institusi huffaz termasuk DQ.

Sebelum DQ menjadi Universiti

Saya menyentuh persoalan ini sebagai kritikan kepada semua pihak, lebih-lebih lagi pihak atasan a.k.a pihak pentadbiran di DQ yang berada di hierarki utama dalam DQ. Pihak pentadbiran mesti meletakkan satu benchmark yang jelas berhubung produk yang macam mana ingin dilahirkan dari rahim DQ sebelum berangan-angan supaya DQ dinaik taraf sebagai salah sebuah universiti di tanah air. Untuk makluman pembaca sekalian, DQ merupakan satu tempat yang unik dan masih mempunyai keseimbangan dari sudut biah solehah berbanding tempat-tempat lain di Malaysia. Penulisan saya bertujuan mengejutkan beberapa pihak daripada comfort zone kerana warga DQ mesti dijelaskan kepada mereka siapa mereka yang sebenarnya.

Mereka merupakan harapan yang tak ternilai dalam arena tanah air bukannya sekadar sebagai pak imam ataupu pegawai agama dalam institusi kerajaan. DQ berupaya mencipta satu momentum perubahan yang hebat ke arah Malaysia yang lebih makmur dan berkebajikan atas prinsip-prinsip Islami. Yang penting, kesedaran akan hal ini mesti digerakkan terlebih dahulu. Anda boleh melihat tulisan nakib saya yang mendedahkan kecemerlangan golongan huffaz di tanah air dan permintaan yang meluas terhadap mereka sejak akhir-akhir ini di sini.

Sebelum berundur, saya mahu bertanya kepada semua pihak di DQ, lebih-lebih lagi pihak atasan DQ. Produk yang bagaimana ingin dilahirkan? Adakah sebagaimana Eton College yang menjadi pencetak notable leaders? Ataupun sebagaimana institusi-institusi pendidikan yang lain, atau DQ masih mahu kekal sebagaimana sekarang? Pelajar-pelajar hanya diingatkan bahawa mereka mesti memelihara hafazan, bukannya mereka bertanggungjawab menjadi pembela dan pejuang al Quran! (saya tak menafikan kedapatan pensyarah-pensyarah yang mengambil berat hal ini).

Sekian

p/s: Ini 'perenggan pertama', usaha untuk mengkritik secara konstruktif terhadap sistem pendidikan Darul Quran akan di teruskan kerana ini merupakan real problem, adapun usaha dakwah, kepemimpinan dan tarbiah tetap diteruskan untuk menyelesaikan present problem. InsyaAllah.

5 comments:

Ashcroftstylus Az 20 December 2009 at 01:58  

Salam MarBu,

Godd job, Well done,

teruskan mengkritik selepas menganalisa....

mmoga pentadbiran bangkit setelah jatuh selepas terngadah....

Al-Khumasi (الخمس) 21 December 2009 at 20:19  

Sokong Marwan.. Hidup LADAR...
alkhumasi.blogspot.com

.::nazª::. 24 December 2009 at 13:45  

Salam ziarah. sonok membce. Jom hapuskn sekular di mesia ni meh kte sepakat wamai2. perangai mrk dr sudut akal. Allah b'sma kta. AllahuAKBAR7x

Anonymous,  24 November 2010 at 00:15  

assalamualaikum..ape pendapat saudara program hafazan satu tahun kt DQ?setahun cukup ke untuk jadi huffaz sejati?

  © Blogger template The Professional Template by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP