Saturday, 13 February 2010

Isu Pendidikan: Masanya Memugar Institusi Guru/Pensyarah

Baru-baru ini, saya sempat berdiskusi dengan tiga orang sahabat saya dari Sekretriat Pendidikan Islam Nasional (SPIN) iaitu Naqiu (Presiden), Saifuddin (Unit Penyelidikan dan Pembangunan) dan Mohamad. Kami sempat berbincang secara ringkas berkenaan beberapa isu pendidikan di negara Malaysia dan mencari solusi yang bertenaga dan bergaya. Saya berhasrat berkongsi dua point untuk tontonan dan bacaan anda semua. Point-point yang lain akan disampaikan pada waktu yang lain insyaAllah.

Pertama, ditimbulkan persoalan mengapa isu ini menjadi terlalu asing dan seolah-olah telah ditalak tiga oleh kebanyakan anak muda dan orang tua pada hari ini berbanding isu-isu seperti hal ehwal politik dan hiburan. Kami bersepakat bahawa isu ini terpinggir disebabkan sifat akademik yang wujud padanya di samping agak payah untuk disensasikan terhadap massa khususnya anak muda (termasuk ‘mahasiswa jurubicara ummah’ retorika!). Kalaupun isu ini mendapat tempat di hati kebanyakan anak muda sebagaimana yang berlaku dengan isu PPSMI, kebanyakannya menyokong disebabkan elemen politik dan ‘keindahan berdemonstrasi’.

Bukannya disebabkan mereka membaca buku ‘Islam dalam Sejarah dan Kebudayaan Melayu’ karangan al Attas yang memberi penekanan mengenai kaitan antara bahasa dan agama, bukan juga kerana mereka menghayati sejarah pemerkosaan bahasa dan agama yang berlaku sejak tanah Melayu dijajah oleh ‘orang putih berhidung mancung’ hingga diteruskan ‘orang putih berhidung belang’, malahan bukan juga kerana mereka memahami bahawa merogol bahasa merupakan kunci kepada merogol agama. Apa yang mereka faham hanyalah “mari kita turun ke jalan raya melawan pasukan FRU!”

Alamatnya, kami terpaksa berfikir jalan lain untuk menarik perhatian semua pihak khususnya mahasiswa supaya mereka berasa penting untuk memperjuangkan system pendidikan Islam yang sedang dinodai ini. Bahawa angkara pencabulan system inilah yang menyebabkan membiaknya generasi yang buta agama dan maruah, rumahtangga yang sering bertelagah, masyarakat yang punah ranah lantas menyebabkan pemimpin atasan bernafsu binatang buas.

Kami juga mesti mencari jalan untuk menyatakan kepada semua pihak bahawa Imam al Ghazali, Abdul Qadir Jailani, Syeikh Muhammad Abduh, Hasan al Banna, Prof Naquib al Attas, al Qaradawi dan banyak lagi merupakan antara golongan yang berhempas pulas ingin merejuvenasi system pendidikan dalam kalangan umat Islam. Muhammad Abduh, Hasan al Banna, al Qaradawi, Abu Bakar Baqir dan Dr Burhanuddin Helmy bukan sahaja berbicara mengenai politik dan daulah, malah mereka merupakan pejuang isu pendidikan. Mereka juga mesti memahami bahawa intelektualisme dan aktivisme mesti berjalan seiring bukannya terpisah.

Semua pihak mesti meyakini bahawa masalah-masalah seperti kes mencuri, couple, vandalisme, hedonism dan sebagainya merupakan present problem/issue yang wajib ditangani secara bersungguh-sungguh dan berterusan. Adapun real problem/issue kepada semua masalah ialah kebobrokan system pendidikan yang masih belum diatasi dengan bersungguh-sungguh. Justeru, dalam kita melakukan kerja dakwah untuk menyelesaikan present problem, kita mesti mendalami, mengkritik dan memberi cadangan/idea untuk membaiki real problem.

Jangan khuatir sekiranya anda masih gagal menangkap beberapa topic asas dalam isu system pendidikan kerana itulah sifat ilmu. Mesti berusaha dan tiada jalan pintas (shortcut).

Kedua, saya meneruskan diskusi dengan memberikan pendapat bahawa buat masa ini, kita tidak perlu terlalu bersusah payah untuk mendesak pihak kerajaan merejuvenasi ataupun menukar system pendidikan di negara ini immediately kerana hal ini dijangka akan mengambil masa yang agak lama.

Sebaliknya saya berpandangan institusi perguruan/pensyarah/tenaga pengajar mesti dipugar segera kerana mereka mempunyai saham yang besar dalam jatuh bangun pelajar dalam negara ini. Jika para guru/pensyarah dapat melaksanakan tanggungjawab dengan sebagai pengajar (muallim), pendidik (murabbi), pengajar adab (muaddib) dan pendakwah (daie) secara serentak, maka sedikit sebanyak masalah besar kemiskinan kefahaman Islam dalam kalangan pelajar akan dapat diatasi. Adapun fenomena yang kita biasa lihat dalam kalangan guru ialah mereka hanya melakukan tugas sebagai pemindah ilmu (transform) daripada dirinya kepada anak muridnya. Itu sahaja. Terlalu banyak wujud guru yang tidak mempunyai kesedaran dakwah dan tarbiah dan memahami secara serius bahawa mereka merupakan arkitek manusia yang sangat signifikan. Inilah juga jawapan yang saya berikan apabila saya ditanya oleh salah seorang pelatih sebuah institusi perguruan di Bangi.

Justeru, pihak kerajaan mesti membaiki dan menambah baik modul dan bahan di institusi-institusi perguruan di samping seseorang guru itu sendiri wajib menghayati tugas sebagai seorang muallim, murabbi, muaddib dan daie. Ia bukannya hanya seorang guru. Kalau di Darul Quran (DQ), seorang pensyarah tasmik itu bukan sahaja mendengar bacaan dan hafazan anak muridnya, tetapi ia mestilah memainkan peranan sebagai seorang murabbi, muaddib dan daie. Saya selalu berkata kepada rakan saya di DQ, “kalaulah setiap pensyarah tasmik memainkan peranan sebagai murabbi, paling kurang 10 minit sahaja, lama kelamaan masalah pelajar akan berkurangan.”

Saya berkata demikian kerana mempercayai bahawa sentuhan seorang guru sangat ajaib dan berkat. Malanglah sekiranya seoraang guru/pensyarah/tenaga pengajar hanya berminat menghabiskan silibus pengajian anak-anak murid mereka tanpa menyelitkan (secara berteruskan) tanggungjawab sebagai murabbi. Tiada gunanya jika system pendidikan berubah, tetapi guru masih lagi bertindak sebagai pemindah ilmu semata-mata. Saya mencadangkan anada membaca buku ‘Pendidikan Rabbani’ tulisan Dr Sidek Baba yang telah menghurai secara tuntas mengenai isu ini.

Tahniah saya ucapkan kepada PERKEMAT DQ kerana sedang berusaha memberi cadangan kepada Jabatan al Quran melalui pensyarah-pensyarah tasmik supaya bertindak sebagai murabbi/muaddib/daie/muallim dalam usaha meningkatkan keberkesanan system didikan di DQ.

Kursus-kursus perguruan, kem-kem dan sebagainya juga mesti dipugar. Kursus-kursus bukan hanya sebagai medan perbincangan bagaimana mahu meningkatkan pelajar dan sekolah yang mampu mendapat banyak ‘A’, tetapi persoalan mengenai tanggungjawab guru sebagai daie, murabbi dan muaddib juga wajar disentuh. System exam oriented hanya akan melahirkan robotic-robotik yang gagal menyelesaikan masalah yang di luar orbit hafalan mereka. Malah system ini jugalah yang menjadi pemangkin kepada kelahiran ‘penjenayah kolar putih’.

Sekian.

0 comments:

  © Blogger template The Professional Template by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP