Tuesday, 25 May 2010

Kritikal : Menyinggung Sufi Haraki

Artikel ini menyinggung pemahaman sufi haraki dan telah disiarkan sebelum ini. Juga tersiar di laman detikdaily dan mahasiswakini. Semoga beroleh manfaat.


Kita sering diberi kata semangat supaya menjadi seorang sufi yang haraki. Tidak sedikit remaja dan anak muda pada hari ini begitu teruja untuk menjadi seorang sufi yang haraki seolah-olah status itu wajib dikecapi mereka dalam membelah badai duniawi pada hari ini. Untuk itu, beberapa kisah individu yang berpengaruh dan berjasa besar dalam dunia Islam dijadikan burhan (bukti) demi meyakinkan semua supaya mereka juga bercita-cita menjadi seorang sufi yang haraki.

Siapakah sufi haraki?


Merujuk kepada istilah di atas, secara ringkasnya sufi merupakan seorang yang sentiasa melakukan tazkiyyatun nafs dan muhasabah diri sebagai seorang hamba. Ia melazimi dirinya dengan adab dan akhlak terhadap sesama manusia dan lebih-lebih lagi kepada Allah swt. Haraki pula merujuk kepada sikap yang responsif terhadap situasi dan isu yang wujud di sekelilingnya dan ditambah pula dengan turut berpartisipasi menghadapi isu-isu yang sedang menari. Oleh itu, secara simplistik sufi yang haraki ialah seorang yang sentiasa membersihkan dirinya dan aktif berpartisipasi dalam isu-isu massa.

Sejarah merakamkan bahawa telah wujud banyak golongan sufi yang haraki sejak zaman nabi saw lagi. Namun begitu, istilah ini telah diberi penjenamaan baru setelah kemunculan Imam Hasan al Banna dengan gerakan Ikhwan Muslimin pada era imperialisme sedang bergejolak. Imam Hasan al Banna merupakan sebuah sosok yang begitu mementingkan penjagaan hati, beradab dengan Allah dan sesama manusia di samping bersama-sama dengan rakan beliau menggerakkan umat Islam dalam menghadapi kebiadapan imperialis kuffar dan tali barut mereka. Beliau juga dirakamkan sebagai salah seorang pengikut kumpulan tarikat Hasafiyyah sewaktu di Mesir dahulu.

Jika pada zaman nabi saw, tabi’ dan tabi’ at tabiin, kelompok ini cukup ramai mewarnai dunia umat Islam. Sebagai contoh Abu Hurairah, Salman al Farisi, keempat-empat khulafa’, Imam Ahmad bin Hanbal dan as Syafie. Era moden terutamanya abad yang ke-20 dan 21 turut merakamkan kemunculan golongan sufi haraki yang bersama-sama menjadi contoh kepada umat Islam dalam meniupkan semangat jihad kepada mereka. Al Maududi, Syed Qutb, Abu Hamid Nasr, M. Natsir, Dr Burhanuddin al Helmy dan banyak lagi ialah nama-nama yang sudah tidak perlu diperkenalkan lagi dalam arena ghuraba’ ini.

Sejarah hidup mereka dibukukan oleh kebanyakan pencinta-pencinta perjuangan Islam supaya inspirasi dan idealisme perjuangan mereka terus hidup dan menghidupkan hati-hati yang lalai dan leka.

Sufi haraki sahajakah?

Saya begitu berasa merendah diri dan terasa bersemangat setiap kali membaca kisah perjuangan para figur sufi haraki. Kekadang, kisah-kisah merekalah yang menjadi pembangkit semangat saya ketika saya sedang berperasaan ‘down’. Sungguh, ruh perjuangan yang dimiliki mereka terus hidup meskipun telah bertahun-tahun mereka mengucapkan selamat tinggal kepada dunia ini.

Namun begitu, saya berpandangan bahawa kita sedikit tersilap apabila meraikan sesebuah tema dan tokoh sebagaimana yang berlaku apabila kita mengangkat tema sufi haraki ini. Lantas saya berpandangan bahawa sufi yang haraki semata-mata tidak layak untuk berpencak sama dalam arena perjuangan pada era ini.

Saya mengakui akan sufi yang haraki cukup diperlukan oleh kita sekalipun kita tidak mahukannya. Tetapi, sepatutnya kita menambah nilai sufi haraki itu sesuai dengan zaman yang sudah berbeza di samping masalah yang lebih kompleks berbanding zaman sebelum ini. Kenapa kita tidak memandang betapa tingginya nilai intelektual yang dimiliki al Banna, al Maududi, Burhanuddin al Helmi dan Bapak Natsir? Cuba kita hayati kisah-kisah mereka, sudah tentu kita akan mengakui hakikat ini.

Disebabkan sikap kita yang hanya melihat sesuatu keajaiban itu pada satu bab ataupun satu segmen sahaja, kita terus menjadikan sufi yang haraki sebagai zikir dan cita-cita tanpa memandang kepada unsur-unsur yang lain khususnya nilai intelektualisme. Akibatnya, lahirlah golongan sufi haraki yang hanya pandai mengulas isu-isu secara superficial tanpa mendalami dengan baik disiplin-disiplin ilmu yang diperlukan.

Sufi haraki yang khutaba’ semata-mata

Saya mempercayai bahawa kelompok khutaba’ (pemidato) yang hanya bijak berucap dan nampak alim dari sudut luaran semata-mata didokongi oleh golongan sufi haraki ini. Mereka mudah melenting apabila dibangkang dan diprovokasi oleh pihak musuh. Sunggh memilukan apabila pandangan berbeza yang diberikan oleh si alim juga ditolak secara kasar dan tidak berdisiplinkan ilmu. Lihat sahajalah isu perbezaan pandangan oleh Dato’ Harussani dan Tuan Guru Nik Aziz. Kita mudah bersikap skeptikal kepada Dato Harussani dan melupakan jasa-jasa beliau tanpa memikirkan perbezaan latar pendidikan antara beliau dan Tuan Guru. Kita hanya mahu menang dengan hujah yang menyebelahi diri kita semata-mata.

Sebaliknya, contoh terbaik yang ditunjukkan oleh tokoh-tokoh sufi haraki yang terdahulu tidak dicaknai oleh kita. Kita terlepas memandang keilmuan al Maududi dan al Qaradawy, kebijaksanaan politik Abu Hamid an Nasr dan Dr Burhanuddin al Helmy di samping contoh-contoh yang lain.

Lagilah menyedihkan apabila pemahaman tentang ilmu haraki dijadikan ukuran dan benchmark sambil melupakan keupayaan dan kecenderungan yang dimilki pejuang sufi haraki yang lain. Intelektualisme dan tanggungjawab menjadi tenaga mahir jarang-jarang disentuh dalam liqa’ dan tamrin. Hanya buku-buku keluaran Dewan Pustaka Fajar (DPF) yang menyentuh soal-soal haraki menjadi pilihan ahli geraka Islam.

Tokoh kita al Banna sahajakah?

Kecenderungan kita yang tersilap dalam memahami gagasan sufi haraki juga telah menyebabkan tokoh-tokoh yang menjadi inspirator kepada kita kebanyakannya tergolong dari kalangan yang hidup pada abad yang ke-20.

Percaya atau tidak, seolah-olah secara automatic minda kita terhenti hanya pada era 1900 dan ke atas apabila memikirkan nama-nama tokoh idaman. Kita tidak Nampak lagi ketokohan as Syafie, Ahmad bin Hanbal, al Ghazali, Ibnu Taimiah, Ibnu Khaldun dan lain-lain. Malah, kisah-kisah hidup mereka jarang dibaca berbanding kisah-kisah figur yang muncul selepas penjenamaan baru sufi haraki oleh Imam Hasan al Banna.

Saya meyakini, al Banna dan rakan-rakan seangkatan dengan beliau juga tidak berkenan dengan salah faham ini.

1 comments:

Ibn Hassim 26 May 2010 at 21:37  

Salam..ana rse xpayah kita mainkan istilah nie..

ana dh buat satu posting sal nie..harap bermanfaat..

http://ahlitasawuf.blogspot.com/2010/01/istilah-sufi-haraki-dan-haraki-sufi.html

  © Blogger template The Professional Template by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP