Friday, 2 July 2010

Yang alim makin alim, yang jahil makin jahil

1) Kita sanggup berjalan ataupun berkenderaan dalam jarak yang jauh semata-mata untuk menghadiri demonstrasi dan program-program kepolitikan. Namun, jarang kita ‘meringankan’ batang tubuh kita untuk memenuhi dewan-dewan seminar, wacana ataupun majlis-majlis ilmu yang lain. Bagi yang berpersatuan dan berorganisasi, para pimpinan kebiasaannya akan memberi arahan supaya turun ke jalan raya untuk meramaikan demonstran ataupun mewakili organisasi untuk ke program-program kepolitikan. Entah, bilakah arahan supaya ahli memenuhi program-program keilmuan akan menjadi kebiasaan kepada pimpinan dan ahli. Melakukan gerak kerja Islam itu hanya difahami secara fizikal, sebaliknya si alim yang sedang membuat penulisan tidak dianggap melakukan gerak kerja Islam.

2) Sahabat saya berkata, “kenapa diriuhkan isu yang miskin terus miskin dan yang kaya terus kaya? Sepatutnya isu yang alim terus alim dan yang jahil terus jahil yang diberatkan.” Memang itu watak kita, kita menuduh pihak sebelah sana sebagai materialistic tetapi dalam masa yang paradigma kita juga dihuni materialistik. Mereka melihat harta dan kekayaan sebagai solusi kepada pemasalahan dan begitu juga kita, melihat material sebagai solusi. Akhirnya, kita menjadi rabun bahawa yang sepatutnya diambil berat ialah persoalan ilmu. Jika dalam ‘mazhab’ materialism wujud kelompok kapitalisme (yang kaya makin kaya, yang miskin makin miskin), maka begitu juga dengan ‘mazhab’ keilmuan (yang alim makin alim dan angkuh, sementara yang jahil berterusan dengan kejahilan tanpa pembelaan). Tetapi, pesanan saya ialah jangan lupa bahawa kemiskinan itu membawa kepada kekufuran.

3) Dalam kalangan huffaz yang menghafal al Quran, antara pesanan berharga yang sentiasa diulang-ulang ialah sebuah hadis nabi saw: “sebaik-baik kamu ialah orang yang belajar al Quran dan mengajarkannya.” Lalu, bersungguh-sungguhlah huffaz mempelajari al Quran dan mengajarkannya. Timbul persoalan, mengapa dinilai hadis tersebut secara literal semata-mata? Bukankah mempelajari al Quran itu luas dan mengambil kira ilmu-ilmu yang terdapat dalamnya? Sementara mengajar pula tidak tertutup kepada aspek-aspek yang difahami secara superficial kerana semua yang terkandung dalam al Quran merupakan ilmu. Tidakkah begitu?

p/s: ini ulangan siar untuk siri 'mencabar persepsi'..

0 comments:

  © Blogger template The Professional Template by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP