Monday, 6 December 2010

Nasihat Buat Para Aktivis daripada Prof Muhammad Zaini

Pengalaman saya dalam beraktivisme sangat sedikit jika dibandingkan dengan teman-teman yang lain, apatah lagi jika dibandingkan dengan para murabbi dan penggerak-penggerak yang sudah lama memanaskan pentas aktivisme. Pada hemat saya, aktivisme merupakan amalan dan bukti kepada teori yang kita pelajari, medan untuk menyumbang tenaga dan jiwa kepada masyarakat dan umat. Aktivisme milik semua manusia, namun kita tak dapat nafikan bahawa aktivisme sangat sinonim dengan anak muda, mahasiswa dan ahli politik.

Banyak bahan-bahan penulisan yang menceritakan perihal aktivisme, sama ada ia ditulis di buku-buku mahupun terdapat di laman-laman di alam maya. Anda boleh mendapatkan bahan-bahan tersebut dengan mudah sekiranya mahu.

Semalam yang sangat memuhasabah diri apabila saya dinasihati oleh Prof. Muhammad Zaini Uthman berhubung kemahasiswaan, kepemudaan dan aktivisme. Saya dengan penuh rasa bertanggungjawab dan beramanah ingin berkongsi dengan para pembaca sebahagian daripada nasihat beliau kepada saya. Buat para aktivis khususnya, buat semua manusia amnya. Semoga bermanfaat.


- Prof al Attas dan juga almarhum Prof Fazlur Rahman berpendapat aktivisme yang ada sekarang kurang penekanan kepada akar ilmiah yang mendalam.

- ada gerakan yang memandang rendah sumbangan para ahli falsafah, ahli kalam dan ahli sufi.

- mereka menekankan sudut fiqih yang sempit yang menjuru kepada aktivisme melampau, dalam hal ini beliau bersetuju dengan pandangan nahnu du'at wala qudah.

- ramai tokoh aktivisme masakini dimalaysia meremehkan aspek pemikiran menyebabkan anak2 muda tidak mendalami pemikiran ulama besar kita seperti Ibn Rushd, alFarabi, al-Ghazali dll.

- akibatnya reaksi yang kita saksikan sekarang berbentuk emosi melulu tanpa pemikiran yang tenang dan membina.

- kita amat sedih kerana gerakan Islam sekarang gagal melahir al-jil al-rabbani al-alimi.

- kita dapat lihat reaksi masyarakat yang rata2 mahukan Islam tetapi yang tidak selesa dengan Islam yang berbentuk kemasyarakatan yang kosong dan meruncingkan lagi perbezaan pendapat yang sebenarnya furu' kini dianggap usul.

- itulah juga pandangan al-Ghazali yang sedih melihat fiqih disempitkan.

- (saya meminta solusi daripada beliau).

- (mencari solusinya) bukan perjalanan yang suntuk dan ringkas.

- pembinaan akal generasi muda yang mendalam ilmunya yang selesa dengan pandangan dan tunjuk ajar ulama dulu dan sekarang harus di kemukakan.

- anak muda sekarang harus 'cool' dengan kepelbagaian pendapat ulama dan ini akan hanya berhasil dengan penelitian dan telaah kitab2 lama dan melahirkan akal yang kritis pada pandangan selain dari pandangan Islam.

- ya benar sekali (sebagai jawapan terhadap pandangan saya - al jam’u bainal qadiimis so-lih wa bil jadiidin naafi’ – kata-kata Abu hasan Ali an Nadawi - ).

- masalah nya yang qadim itu dianggap qadim fasid na'uzubillah
sekarang yang baru dianggap berguna.

- dalam kelas saya, saya menasihatkan pelajar saya jangan jadi isteri Aladin yang menukar lampu ajaib yang lama dan usang dengan lampu baru berkilat.

- yang lama dan usang itulah agama yang memberi chahaya penuh kuasa hikmat tetapi yang baru tiada apa apa.

- baca bab the Muslim Dilemma (apabila saya menyebut mengenai islam & secularism karya al Attas).

- dan beliau berpegang teguh pada pendidikan.

- itulah cara efektif untuk mencairkan kebuntuan kita kini.

- insha Allah saya akan adakan siri sharah buku itu (Islam & secularism) seperti telah saya langsungkan tidak lama dulu.

- idea beliau Universiti islam telah diciplak dan akibat ciplakan itu lahirlah universiti yang bernama islam tetapi tidak menepati kesinambungan ilmiah islam berzaman.

- Idea itu dicernakan beliau dalam bab terakhir Islam and Secularism.

- teknokrat dan saintis yang kita lahirkan kini kosong epistemologi islam dan pandangan Islam tentang ilmu, pembangunan, pembangunan diri dan masyarakat.
(perbualan yang seterusnya lebih agak terkeluar mengenai kemahasiswaan, kepemudaan dan aktivisme)

Sekian daripada saya, hamba Allah yang sedang menyantuni intelektualisme dan bergelumang dengan aktivisme.

Catatan: Prof Dr Muhammad Zaini Uthman merupakan salah seorang anak didik Prof Syed Muhammad Naquib al Attas yang sangat berwibawa. Beliau menyiapkan kajian Phdnya (Islamic Thought) di bawah seliaan Prof al Attas pada 1997 dan kemudiannya bertugas di ISTAC sejak 1991 sehingga 2002. Sebelum itu, beliau mendapat Ijazah B.A dalam bidang Physics-Astronomy, di University of Wisconsin-Madison (1986) dan MA di University of Chicago (Islamic Thought).

0 comments:

  © Blogger template The Professional Template by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP