Komentar: Beberapa Renungan Seputar Isu Nurul
Nurul Izzah Anwar |
Dalam komentar
ringkas ini, saya tidak mahu melibatkan diri dalam polemik konsep Deen, Sharia,
tafsir ayat La Ikraha Fid Deen, tentang sejauh mana kebenaran wujudnya ijmak
dalam isu hukuman murtad dan soal bagaimana berinteraksi dengan ayat-ayat
al-Quran dan hadis-hadis Nabi saw seputar isu tersebut. Sebaliknya saya
berhajat ingin memberi komentar pendek tentang isu yang kian hangat dalam
negara kita, terutamanya setelah dipanaskan oleh media dan para pesaing
politik.
1) Sudah sekian lama politik kita bermasalah besar, apabila para politikus
sentiasa bersifat rakus dengan mempolitikkan apa-apa sahaja isu yang
menguntungkan pihak mereka dan merebahkan pihak lawan. Tentang kenyataan Nurul
Izzah berhubung kebebasan agama, tidak langsung dibincang secara ilmiah,
sebaliknya dibincang dengan penuh sentimen kepartian dan diangkat secara
besar-besaran sentimen agama dan kaum. Saya sentiasa mengulang kata-kata
bahawa, sebaik-baik manusia (politikus) dalam kancah politik kepartian
merupakan manusia (rakyat) yang paling hipokrit dalam kalangan masharakat.
Kata-kata ini sangat bisa didebatkan, namun saya secara peribadi tidak menolak
seratus peratus atau menerimanya seratus peratus.
2) Media kita juga semakin parah. Media-media juga bijak mencipta masalah dan seterusnya mencadangkan
solusi tertentu, sama ada solusi itu dilaungkan oleh mana-mana ahli politik
pihak pemerintah, atau menerusi tulisan ilmuan upahan, atau juga menerusi
watak-watak tertentu yang diperguna tanpa sedar. Contohnya dalam konteks negara
kita, isu-isu perkauman dan sentimen agama akan menjadi hidangan siang dan
malam, seterusnya solusinya ialah penggabungan antara dua parti besar kaum
Melayu Islam kononnya demi kemaslahatan bersama. Media-media yang asalnya
memusuhi kaum ilmuan dan ahli agama, mereka akan memaparkan pandangan-pandangan
terpilih ilmuan dan ahli agama tertentu, sebagaimana halnya seorang “Tuan Guru”
dari sebuah pondok yang tidak pernah meluas kemunculannya dalam media, tapi
diberi perhatian di muka depan setelah mengeluarkan “fatwa” sebuah parti
sebagai “Kafir Harbi”!
3) Dalam isu Nurul Izzah, sebahagian media mengulang-ulang sentimen keagamaan
dan perkauman atas alasan Nurul menyeru kepada murtad. Dalam masa yang sama
mereka mencadangkan solusi, lantas ditemuramah beberapa pihak yang berupaya
menguntungkan mereka, lantas solusi akan wujud. Contohnya dalam isu ini, salah
satu solusi penting ialah menamakan Pakatan Rakyat (PR) sebagai parti liberal
dan mengancam umat Islam, adapun Nurul yang ber"binti"kan Anwar pula digambarkan sebagai
salah seorang politikus murahan yang wajar ditolak dalam pilihanraya akan datang.
Demikian tugas media, mencipta masalah dan mencadangkan solusi.
4) Selain itu, wujud juga media pembangkang yang keterlaluan membela Nurul,
lantas satu demi satu serangan dijawab dengan pertahanan dan serangan balas.
Ini bahana besar media berorientasikan politik kepartian, akibatnya para ilmuan
akan dipinggirkan dan tiada wacana besar-besaran dan objektif dijalankan
sebagai penyelesaian. Media-media lebih menyiarkan tulisan-tulisan yang
bersifat argumentum ad hominem. Tidak dinafikan wujudnya masharakat
sedar yang membincangkan dengan serius menerusi forum dan wacana isu murtad
ini, tapi ia bukan anjuran mana-mana media. Bahkan, sebahagian forum dan wacana
isu tersebut lebih menjurus kepada perbincangan satu hala dan bukannya dialog atau
debat ilmiah antara dua pihak yang berpegang dengan pandangan yang berbeda, juga forum dan wacana tersebut turut dipengaruhi sentimen politik kepartian.
5) Selain itu, kita turut mempunyai masharakat yang berpenyakit. Masharakat
tersebut bergantung dengan media dan ahli politik. Bayangkan, ada masharakat
Muslim yang sudah berpuluh tahun hidup, namun tidak pernah berbincang secara
serius, ilmiah dan objektif tentang konsep La Ikraha Fid Deen. Tiada
seminar dan wacana yang serius, melainkan sedikit. Kalau ada pun, ia tidak
diminati dan dihadiri melainkan oleh sejumlah kecil. Malahan itu juga penyakit
sejumlah mahasiswa yang merupakan kaum penuntut ilmu, mereka mengikuti
perkembangan politik tapi sangat malas menghadiri program ilmu! Lebih
memilukan, sesetengah mahasiswa gerakan Islam yang membaca ayat La Ikraha
Fid Deen dalam al-Ma’thurat susunan Almarhum Hasan al-Banna tidak
langsung berbincang dengan serius tentang maksud ayat itu. Walhal mereka kaum
yang siang malam mendakwa sebagai pejuang Islam!
6) Seterusnya masharakat kita turut terperangkap dengan wacana yang populis
dan selektif. Mereka tidak membincangkan sesuatu perkara melainkan setelah
menjadi isu politik dan popular di dada-dada akhbar. Contohnya tidak dibincang
soal “Kafir harbi” kecuali setelah menjadi isu besar negara, tidak dibincang
secara serius soal hudud melainkan menerusi pintu media dan ahli politik. Hal
ini juga disebabkan sebahagian penceramah agama (?) yang menggelarkan diri
mereka sebagai penceramah bebas sentiasa bercakap soal politik kepartian. Sekalipun
mereka mendakwa sebagai penceramah bebas, segelintir mereka tidak langsung
bebas daripada ketaksuban politik kepartian dalam ceramah dan kuliah yang
diadakan.
7) Sementara itu,
dengan kemunculan pelbagai media baru pada zaman ini telah mengakibatkan
kemunculan satu tabiat baru yang sangat tertonjol, iaitu tabiat share dan berkongsi sekalian pautan yang
wujud di laman sosial. Blog, facebook, twitter dan pelbagai laman sosial yang turut
berperanan sebagai media baru sangat kurang mengamalkan budaya tathabbut dan tabayyun, sebaliknya terus
dikongsi dan diulas tanpa mencabar kebenarannya. Contohnya di facebook, penghuninya
saling berkongsi apa-apa pautan, petikan kata-kata atau apa-apa gambar tanpa
mempersoalkan sumbernya.
8) Bagaimana dengan institusi dan badan keilmuan? Saya selaku seorang
marhaen terperasan sesuatu yang tragis iaitu institusi dan badan keilmuan
seolah-olah sudah tenggelam dibawa arus ganas politik kepartian. Politikus yang
malas membaca dan hipokrit menguasai perbincangan-perbincangan ilmiah. Saya kira,
tragedi ini bukan semata-mata sebuah kesalahan kaum politikus kerana mereka
sedang memainkan peranan mereka di kancah politik. Adapun kelompok ilmuan
seolah-olah sudah berundur dan tidak lantang memimpin dan mendidik masharakat,
melainkan sedikit. Agak sukar mengulas isu ini kerana media merupakan watak
utama dalam masharakat sejak dahulu hingga kini. Sedangkan media tidak mengajak
masharakat ke arah pendidikan dan berfikir kritis, sebaliknya mempopularkan
isu-isu perbalahan politik dan membiarkan “ustaz-ustaz popular” mengambil
tempat dalam program-program siaran mereka.
9) Mengaitkan isu Nurul dan tanggungjawab gerakan keilmuan sungguh sulit
kerana pintu politik ialah “pintu keuntungan dan kepentingan”. Tidak dapat
tidak, gerakan keilmuan dan para pendokongnya wajar turut merespon dan
mengadakan wacana ilmiah serius tentang La Ikraha Fid Deen dengan
menampilkan para ilmuan yang berbeda latar belakang dan pandangan, sekalipun
seolah-olah mereka terperangkap dengan wacana populis dan selektif.
10) Akhirnya ialah persoalan di mana mahasiswa dan gerakannya? Saya
tertanya-tanya apakah peranan mereka selain melakukan demonstrasi bulanan,
mengadakan seminar dan forum tentang cinta serta menghabiskan masa di
laman-laman sosial semata-mata. Mahasiswa merupakan kaum yang sinonim dengan
ilmu, bahkan mereka sememangnya kaum yang membudayakan ilmu selaku penuntutnya.
Suatu masalah yang besar jika pemimpin mahasiswa juga pasif, malas membaca dan
terikat dengan politik kepartian. Sama ada mahasiswa dalam negara mahupun luar
negara, saya tidak pasti di mana peranan mereka dan sejauh mana mereka bisa
menonjolkan diri selaku salah satu pemberi solusi dan pendidik masharakat dalam
pelbagai isu yang melanda, termasuk isu Nurul yang sedang panas. Tanpa menafikan
kebaikan dalam menjaga ehwal kebajikan kaum mahasiswa mereka, tidakkah wujud
kesedaran bahawa mereka selaku mahasiswa juga menanggung amanah ilmu untuk
mendidik masharakat? Saya gagal memahami apa yang wujud dalam kepala segelintir
pemimpin mahasiswa. Barangkali ini bala apabila masharakat penuntut ilmu
melantik orang yang tidak konsisten membudayakan ilmu sebagai pemimpin mereka
11) Sekadar itu pandangan saya, seperti telah dijelaskan di atas, komentar
ini tidak berniat membincangkan soal tafsir ayat La Ikraha Fid Deen
ataupun hukum-hukum seputarnya, sebaliknya sebuah komentar yang mengajak para
pembaca merenung beberapa perkara di sebalik isu yang berlaku. Karena perkara-perkara
tersebut sentiasa berulang dan terus berulang, sementara watak-wataknya ialah
pihak-pihal yang disebut di atas.
Wallahua'lam,
0 comments:
Post a Comment