Tuesday, 13 November 2012

Komentar: Beberapa Renungan Seputar Isu Nurul

Nurul Izzah Anwar


Dalam komentar ringkas ini, saya tidak mahu melibatkan diri dalam polemik konsep Deen, Sharia, tafsir ayat La Ikraha Fid Deen, tentang sejauh mana kebenaran wujudnya ijmak dalam isu hukuman murtad dan soal bagaimana berinteraksi dengan ayat-ayat al-Quran dan hadis-hadis Nabi saw seputar isu tersebut. Sebaliknya saya berhajat ingin memberi komentar pendek tentang isu yang kian hangat dalam negara kita, terutamanya setelah dipanaskan oleh media dan para pesaing politik.

1)     Sudah sekian lama politik kita bermasalah besar, apabila para politikus sentiasa bersifat rakus dengan mempolitikkan apa-apa sahaja isu yang menguntungkan pihak mereka dan merebahkan pihak lawan. Tentang kenyataan Nurul Izzah berhubung kebebasan agama, tidak langsung dibincang secara ilmiah, sebaliknya dibincang dengan penuh sentimen kepartian dan diangkat secara besar-besaran sentimen agama dan kaum. Saya sentiasa mengulang kata-kata bahawa, sebaik-baik manusia (politikus) dalam kancah politik kepartian merupakan manusia (rakyat) yang paling hipokrit dalam kalangan masharakat. Kata-kata ini sangat bisa didebatkan, namun saya secara peribadi tidak menolak seratus peratus atau menerimanya seratus peratus.

2)     Media kita juga semakin parah. Media-media juga bijak mencipta masalah dan seterusnya mencadangkan solusi tertentu, sama ada solusi itu dilaungkan oleh mana-mana ahli politik pihak pemerintah, atau menerusi tulisan ilmuan upahan, atau juga menerusi watak-watak tertentu yang diperguna tanpa sedar. Contohnya dalam konteks negara kita, isu-isu perkauman dan sentimen agama akan menjadi hidangan siang dan malam, seterusnya solusinya ialah penggabungan antara dua parti besar kaum Melayu Islam kononnya demi kemaslahatan bersama. Media-media yang asalnya memusuhi kaum ilmuan dan ahli agama, mereka akan memaparkan pandangan-pandangan terpilih ilmuan dan ahli agama tertentu, sebagaimana halnya seorang “Tuan Guru” dari sebuah pondok yang tidak pernah meluas kemunculannya dalam media, tapi diberi perhatian di muka depan setelah mengeluarkan “fatwa” sebuah parti sebagai “Kafir Harbi”!

3)     Dalam isu Nurul Izzah, sebahagian media mengulang-ulang sentimen keagamaan dan perkauman atas alasan Nurul menyeru kepada murtad. Dalam masa yang sama mereka mencadangkan solusi, lantas ditemuramah beberapa pihak yang berupaya menguntungkan mereka, lantas solusi akan wujud. Contohnya dalam isu ini, salah satu solusi penting ialah menamakan Pakatan Rakyat (PR) sebagai parti liberal dan mengancam umat Islam, adapun Nurul yang ber"binti"kan Anwar pula digambarkan sebagai salah seorang politikus murahan yang wajar ditolak dalam pilihanraya akan datang. Demikian tugas media, mencipta masalah dan mencadangkan solusi.

4)     Selain itu, wujud juga media pembangkang yang keterlaluan membela Nurul, lantas satu demi satu serangan dijawab dengan pertahanan dan serangan balas. Ini bahana besar media berorientasikan politik kepartian, akibatnya para ilmuan akan dipinggirkan dan tiada wacana besar-besaran dan objektif dijalankan sebagai penyelesaian. Media-media lebih menyiarkan tulisan-tulisan yang bersifat argumentum ad hominem. Tidak dinafikan wujudnya masharakat sedar yang membincangkan dengan serius menerusi forum dan wacana isu murtad ini, tapi ia bukan anjuran mana-mana media. Bahkan, sebahagian forum dan wacana isu tersebut lebih menjurus kepada perbincangan satu hala dan bukannya dialog atau debat ilmiah antara dua pihak yang berpegang dengan pandangan yang berbeda, juga forum dan wacana tersebut turut dipengaruhi sentimen politik kepartian.

5)     Selain itu, kita turut mempunyai masharakat yang berpenyakit. Masharakat tersebut bergantung dengan media dan ahli politik. Bayangkan, ada masharakat Muslim yang sudah berpuluh tahun hidup, namun tidak pernah berbincang secara serius, ilmiah dan objektif tentang konsep La Ikraha Fid Deen. Tiada seminar dan wacana yang serius, melainkan sedikit. Kalau ada pun, ia tidak diminati dan dihadiri melainkan oleh sejumlah kecil. Malahan itu juga penyakit sejumlah mahasiswa yang merupakan kaum penuntut ilmu, mereka mengikuti perkembangan politik tapi sangat malas menghadiri program ilmu! Lebih memilukan, sesetengah mahasiswa gerakan Islam yang membaca ayat La Ikraha Fid Deen dalam al-Ma’thurat susunan Almarhum Hasan al-Banna tidak langsung berbincang dengan serius tentang maksud ayat itu. Walhal mereka kaum yang siang malam mendakwa sebagai pejuang Islam!

6)     Seterusnya masharakat kita turut terperangkap dengan wacana yang populis dan selektif. Mereka tidak membincangkan sesuatu perkara melainkan setelah menjadi isu politik dan popular di dada-dada akhbar. Contohnya tidak dibincang soal “Kafir harbi” kecuali setelah menjadi isu besar negara, tidak dibincang secara serius soal hudud melainkan menerusi pintu media dan ahli politik. Hal ini juga disebabkan sebahagian penceramah agama (?) yang menggelarkan diri mereka sebagai penceramah bebas sentiasa bercakap soal politik kepartian. Sekalipun mereka mendakwa sebagai penceramah bebas, segelintir mereka tidak langsung bebas daripada ketaksuban politik kepartian dalam ceramah dan kuliah yang diadakan.

7)     Sementara itu, dengan kemunculan pelbagai media baru pada zaman ini telah mengakibatkan kemunculan satu tabiat baru yang sangat tertonjol, iaitu tabiat share dan berkongsi sekalian pautan yang wujud di laman sosial. Blog, facebook, twitter dan pelbagai laman sosial yang turut berperanan sebagai media baru sangat kurang mengamalkan budaya tathabbut dan tabayyun, sebaliknya terus dikongsi dan diulas tanpa mencabar kebenarannya. Contohnya di facebook, penghuninya saling berkongsi apa-apa pautan, petikan kata-kata atau apa-apa gambar tanpa mempersoalkan sumbernya.

8)     Bagaimana dengan institusi dan badan keilmuan? Saya selaku seorang marhaen terperasan sesuatu yang tragis iaitu institusi dan badan keilmuan seolah-olah sudah tenggelam dibawa arus ganas politik kepartian. Politikus yang malas membaca dan hipokrit menguasai perbincangan-perbincangan ilmiah. Saya kira, tragedi ini bukan semata-mata sebuah kesalahan kaum politikus kerana mereka sedang memainkan peranan mereka di kancah politik. Adapun kelompok ilmuan seolah-olah sudah berundur dan tidak lantang memimpin dan mendidik masharakat, melainkan sedikit. Agak sukar mengulas isu ini kerana media merupakan watak utama dalam masharakat sejak dahulu hingga kini. Sedangkan media tidak mengajak masharakat ke arah pendidikan dan berfikir kritis, sebaliknya mempopularkan isu-isu perbalahan politik dan membiarkan “ustaz-ustaz popular” mengambil tempat dalam program-program siaran mereka.

9)     Mengaitkan isu Nurul dan tanggungjawab gerakan keilmuan sungguh sulit kerana pintu politik ialah “pintu keuntungan dan kepentingan”. Tidak dapat tidak, gerakan keilmuan dan para pendokongnya wajar turut merespon dan mengadakan wacana ilmiah serius tentang La Ikraha Fid Deen dengan menampilkan para ilmuan yang berbeda latar belakang dan pandangan, sekalipun seolah-olah mereka terperangkap dengan wacana populis dan selektif.

10) Akhirnya ialah persoalan di mana mahasiswa dan gerakannya? Saya tertanya-tanya apakah peranan mereka selain melakukan demonstrasi bulanan, mengadakan seminar dan forum tentang cinta serta menghabiskan masa di laman-laman sosial semata-mata. Mahasiswa merupakan kaum yang sinonim dengan ilmu, bahkan mereka sememangnya kaum yang membudayakan ilmu selaku penuntutnya. Suatu masalah yang besar jika pemimpin mahasiswa juga pasif, malas membaca dan terikat dengan politik kepartian. Sama ada mahasiswa dalam negara mahupun luar negara, saya tidak pasti di mana peranan mereka dan sejauh mana mereka bisa menonjolkan diri selaku salah satu pemberi solusi dan pendidik masharakat dalam pelbagai isu yang melanda, termasuk isu Nurul yang sedang panas. Tanpa menafikan kebaikan dalam menjaga ehwal kebajikan kaum mahasiswa mereka, tidakkah wujud kesedaran bahawa mereka selaku mahasiswa juga menanggung amanah ilmu untuk mendidik masharakat? Saya gagal memahami apa yang wujud dalam kepala segelintir pemimpin mahasiswa. Barangkali ini bala apabila masharakat penuntut ilmu melantik orang yang tidak konsisten membudayakan ilmu sebagai pemimpin mereka

11) Sekadar itu pandangan saya, seperti telah dijelaskan di atas, komentar ini tidak berniat membincangkan soal tafsir ayat La Ikraha Fid Deen ataupun hukum-hukum seputarnya, sebaliknya sebuah komentar yang mengajak para pembaca merenung beberapa perkara di sebalik isu yang berlaku. Karena perkara-perkara tersebut sentiasa berulang dan terus berulang, sementara watak-wataknya ialah pihak-pihal yang disebut di atas.

Wallahua'lam,
Marwan Bukhari A. Hamid, Irbid.

Baca juga: Saat Kritikal Untuk Berfikiran Kritikal

0 comments:

  © Blogger template The Professional Template by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP