Thursday 13 September 2012

Filem Hina Nabi: Mari Bina "Kita" Yang Baru

Cinta, antara seruan penting Muhammad saw.



   1)     Segalanya bermula menerusi satu filem yang tersiar di Youtube bertajuk Innocence of Muslim yang sebenarnya telah berminggu-minggu ditayangkan berlegar di internet. Dipercayai filem tersebut diarahkan oleh Sam Bacile, dikatakan beliau turut berdarah Mesir. Dalam filem tersebut, nabi Muhammad saw digambarkan sebagai seorang yang gila seks, bodoh, dahagakan darah dan sebagainya.

2)     Hal ini mengingatkan kita dengan beberapa siri penghinaan terhadap agama Islam oleh beberapa pihak seperti Terry Jones, seorang paderi ekstrem yang menarik perhatian dunia dengan seruan membakar al-Quran pada tahun 2010. Demikian juga dengan beberapa peristiwa kartun menghina Nabi saw, contohnya oleh Jyllands-Posten’s pada tahun 2006.

3)     Pendirian Islam dalam soal kebebasan berkeyakinan dan keharmonian dalam beragama sangat jelas ditampilkan dalam banyak ayatnya, contohnya seruan Lakum diinukum wa liya diin (Bagimu agamamu dan bagiku agamaku) dalam surah al-Kafirun. Demikian juga, al-Quran mendeklarasikan larangan mencela doktrin-doktrin asas agama lain demi mengelakkan implikasi buruk selepasnya, sebagaimana firman Allah dalam surah al-An’am ayat ke-108:
“Dan janganlah kamu cerca benda-benda yang mereka sembah yang lain dari Allah, kerana mereka kelak, akan mencerca Allah secara melampaui batas dengan ketiadaan pengetahuan.

4)     Justeru pendirian saya, kebebasan bersuara dan berkeyakinan bukan bermaksud menghina agama lain, atau mana-mana doktrin asas agama lain. Bebas berkata-kata tetap mesti didahului dengan bebas berfikir. Bebas tidak wajar hingga menceroboh hak dan keyakinan agama lain, kalau tidak bersetuju mesti dengan jalan ilmu dan fakta, bukannya menghina. Hal ini demikian demi mengelakkan implikasi buruk yang lebih besar seperti pergeseran dalam masyarakat, keganasan dan sebagainya.

5)     Sesiapa sahaja berhak untuk tidak bersetuju dengan doktrin-doktrin asas agama, malah bisa sahaja untuk tidak persetujui dan mencabar kepercayaan keesaan Tuhan dalam agama Islam sebagai contoh. Namun jalannya mestilah menerusi kajian, dan umat Islam yang mempunyai keyakinan tertentu dalam beragama wajar sahaja menjawabnya menerusi pengetahuan dan kajian yang dilakukannya. Demikian juga umat Islam bisa sahaja tidak bersetuju dengan doktrin-doktrin asas agama lain, seperti konsep Triniti dalam ajaran Kristian, namun biarlah ia diselesaikan menerusi jalan ilmu dan perdebatan ilmiah, bukannya dengan menyebarkan kartun lawak hingga hingga mengguris perasaan mana-mana pihak.

6)     Seringkali Barat mendeklarasikan larangan anti-Semitic, malah ada beberapa negara yang mengenakan tindakan terhadap rakyat mereka yang menafikan peristiwa pembunuhan beramai-ramai kaum Yahudi semasa perang dunia kedua (Holocaust denial). Sebagai contoh Austria, Belgium, Perancis dan beberapa negara lagi mengharamkan penafian dan tindakan mempromosikan Holocaust sebagai tidak benar-benar berlaku. Barang diingat, tujuannya sudah pasti untuk mengelakkan kaum Yahudi berasa terguris dengan peristiwa tragis tersebut. Isu Holocaust dan sejauh mana kebenaran peristiwanya telah sekian lama didebatkan dan dicabar kesahihannya, namun saya tidak berminat mengulasnya dalam tulisan ini. Hanyasanya saya mempersoalkan kenapa tidak juga dianggap perbuatan menjadikan agama sebagai kutukan dan bahan jenaka sebagai sesuatu yang serius dan boleh menggugat keharmonian bermasyarakat? Pendirian kita tegas, anti-semitic dan pro-zionisme merupakan anti-Islam. Tapi ketegasan itu tidak pula bermakna kita wajar berdiam sahaja dengan segala bentuk penghinaan terhadap agama kita.

7)     Berkenaan filem Innocence of Muslim itu juga, dunia gempar apabila Chris Stevens telah mati setelah kedutaan Amerika Syarikat di Libya telah dibom. Jika benar pengebomam itu telah dilakukan oleh segelintir Muslim yang ekstrem, sudah tentu tindakan itu melampaui batas dan wajar ditolak oleh masyarakat Muslim sendiri. Umat Islam wajar tahu bahawa kebebasan berekspresi sangat diangkat di Amerika dan sesetengah negara Barat, oleh itu kerajaan tidak boleh mencampuri urusan rakyatnya dan mereka tidak dikenakan tindakan walaupun menghasilkan filem yang menghina mana-mana agama. Oleh yang demikian, menghalakan isu-isu penghinaan nabi kepada sesebuah negara dan kerajaan bukanlah sesuatu yang sihat.

8)     Saya berpandangan, Muslim tidak perlu merespon isu penghinaan tersebut dengan mendatangkan satu sisi ekstrem yang baru seperti membuat filem yang menghina doktrin-doktrin asas Kristian atau melakukan tindak tanduk keganasan. Adapun jika demonstrasi diadakan, ia mestilah terkawal dan menonjolkan sikap kita Muslim yang menolak keganasan dan seluruh tuduhan oleh pembikin filem kontroversi dan memfitnah tersebut.

9)     Di Malaysia, Muslim juga tidak wajar menghidupkan sentimen dan kekecohan antara agama atas sebab jangkitan daripada filem tersebut. Wajar difahami, beberapa badan Kristian seperti Kristian Ortodoks di Mesir sendiri mengutuk filem tersebut atas semangat beragama dan keharmonian bermasyarakat. Namun dibimbangi jika ada pihak yang menangguk di air keruh dengan menghidupkan sentimen murahan dalam masyarakat jamak agama di Malaysia. Wajar dipegang, sebarang pengamalan ekstrem dan ganas dalam beragama tidak cocok dengan nilai-nilai indah yang diajar nabi kita Muhammad saw.

10) Sebagai muhasabah, sejauh manakah Muslim benar-benar sensitif dengan penghinaan yang dilakukan ke atas nabi mereka? Kadang-kadang kita terlalu reaksionari terhadap sesuatu isu, sambil kita sendiri yang mengabaikan pelbagai suruhan dan ajaran baginda saw. Kebersihan, budaya kerja yang kemas, cermat dan berdisiplin di jalan raya, cergas dalam menuntut ilmu, berlemah-lembut, saling mengasihi, amanah dan sebagainya antara nilai yang seakan-akan sudah terurai dari kalangan sesetengah Muslim. Justeru adakah dengan berkongsi link dan status di facebook  yang mengecam penghinaan nabi sambil terus pasif dan tidak proaktif dalam kehidupan seharian, itu akan menjadikan kita mulia? Barangkali, jika filem itu menuju segala kritikannya kepada umat Islam di tanah Arab contohnya sebagai pengotor, korupsi, zalim, memperendah wanita dan sebagainya, pasti tidak logik untuk kita membantahnya.

11) Hidup dalam masyarakat yang jamak agama dan budaya, sangat penting untuk kita mempelajari dan mengambil tahu tentang doktrin-doktrin asas agama lain, supaya kita sendiri boleh menghormati keyakinan mereka, sambil kita tegas dan beramal dengan keimanan kita. Bayangkan sesetengah orang masih berasa janggal untuk berada satu lif dengan seorang Hindu, sedangkan agamanya sendiri mengajarkan konsep Li ta’arafu (berkenal-kenalan) sebagai seruan penting dalam bermasyarakat. Bagaimana bisa kita praktikkan Li ta’arafu jika kita kita tidak saling pelajari? Juga bagaimana bisa kita dengungkan Lita’arafu sekiranya kita tidak saling menghormati? Tuntasnya, kita sendiri mesti mengubah sikap kita untuk saling mengambil tahu mengenai budaya penganut agama lain khasnya yang tinggal di tanah air kita sendiri.

12) Intihan, kebebasan mestilah berlangsung dengan penuh kesedaran sivik dan bertanggungjawab. Tidak wajar untuk saya meluru kepada seseorang, kemudian mencela dirinya dan ibu bapanya, seterusnya berlalu begitu sahaja atas alasan itu kebebasan saya. Juga tidak pelik jika saya ditumbuk, dicederakan atau dikenakan tindakan agresif selepas itu. Demikian kita wajar guna hak untuk berfikir, sebelum hak untuk berkata-kata dan beraksi.

0 comments:

  © Blogger template The Professional Template by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP