Membezakan antara Hukum dan Prinsip Syariah
Antara yang penting
sebelum kita berbicara tentang sesuatu yang mewajibkan kita kembali kepada
prinsip-prinsip umum – contohnya sebagaimana disebut dalam dokumen al-Azhar[i]
dan selainnya daripada dokumen-dokumen
dan karya keperlembagaan yang penting pada peringkat ini – suatu yang penting
untuk kita menjawab soalan berikut:
Apakah prinsip-prinsip
perundangan Islam? Apa pula hubungannya dengan hukum hakam fiqh yang pelbagai? Sejauh
manakah kesahihan dan ketetapannya (thubut)? Adakah merujuk kepadanya (prinsip-prinsip
syariah) sebagai “sumber asas untuk legislatif” bermakna kita sewajibnya tidak
boleh kembali kepada pemerincian syariah sebagaimana para fuqaha’
telah memahaminya dalam sesuatu masalah?
Pertama:
nama yang ilmiah untuk prinsip-prinsip syariah, keumumannya dan
tujuan-tujuannya ialah “maqasid al-shariah”. Maqasid al-Shariah
merupakan matlamat-matlamat (al-ghayaat), kebaikan-kebaikan (al-masalih),
makna-makna (al-ma’ani), tujuan-tujuan (al-ahdaaf), alasan-alasan
(al-‘ilal) dan sebab-sebab (al-asbab) – berdasarkan pemerincianan
kepada pemahaman istilah-istilah yang maksudnya saling mendekat menurut
kalangan ahli ilmu – dan syariat telah datang untuk merealisasikannya dalam
dunia manusia.
Asas kefalsafahan
yang terbina al-maqasid ini ialah bahawa Allah Azza wa Jalla
tidak membuat sesuatu perkara dengan sia-sia. Dia mengurniakan nikmat kepada
kita dengan pengutusan Rasulullah saw dan penurunan syariat ini (dengan maksud
apa yang diwahyukan daripada Allah), perkara ini tidak menjadi sia-sia tetapi
untuk merealisasikan kebaikan, matlamat, tujuan dan makna tertentu.
Sebagai contoh,
antara maqasid dan ma’ani´yang paling penting ialah al-‘adl
(keadilan) di mana Allah swt berfirman:
“Demi sesungguhnya! Kami telah mengutus Rasul-rasul Kami dengan
membawa bukti-bukti dan mukjizat yang jelas nyata, dan Kami telah menurunkan
bersama-sama mereka Kitab Suci dan keterangan yang menjadi neraca keadilan,
supaya manusia dapat menjalankan keadilan”[ii]
Huruf al-lam yang terdapat pada perkataan li-yaqum
merupakan al-lam al-sababiyyah (huruf lam yang memberi maksud sebab),
oleh itu keadilan merupakan maksud dan tujuan utama daripada pengutusan para
rasul dan penurunan kitab-kitab. Ia juga merupakan antara maqasid al-syariah
“al-‘ammah” (umum) dan al-kulliyyah (sejagat) selain maqasid
al-shariah lain yang telah disebutkan oleh para ulama dalam teori-teori
mereka yang pelbagai[iii].
Lihatlah di sini bahawa keadilan dan menolak kezaliman merupakan sesuatu yang
menjadikan seseorang syahid apabila dia mati ketika berada atas perjuangan
untuk menegakkannya (keadilan) sebagaimana wujud dalam hadis Nabi saw.
Al-maqasid dan al-mabaadi’
(prinsip-prinsip) dalam erti kata ini merupakan daripada pengetahuan dan
pemahaman kepada syariat, bukannya merupakan syariat itu sendiri. Adapun ia
merupakan teori-teori dan kefahaman yang mendalam dan penting untuk syariat
ini. Untuk itu, sesungguhnya pemahaman ini mempunyai teori yang pelbagai dan
tidak hanya satu penyelarasan sahaja. Sekalipun ruang ini agak terbatas untuk
menjelaskannya[iv],
kami akan melontarkan penjelasan kepada sebahagian pembahagian asas iaitu
perkara yang berkait dengan apa yang dinamakan al-Darurat (asasi), al-Hajiyyat (kehendak)
dan al-Tahsiniyyat (penyempurnaan).
Al-Darurat bermaksud persoalan-persoalan
kehidupan dan kematian. Justeru sesuatu yang penting (daruri) berkait
dengan kehidupan manusia atau kebinasaan mereka. Sementara al-Hajiyyat
datang selepas al-Dharurat dan merangkumi setiap apa yang diperlukan
manusia yang tidak termasuk dalam persoalan hidup dan mati. Ia merupakan
keperluan yang digunakan tetapi sangat dituntut dan penting. Bahagian ketiga
pula ialah al-Tahsiniy atau al-Kamaliy iaitu perkara-perkara yang
digunakan yang bukan merupakan asasi ataupun bertaraf daruri. Semua
peringkat al-masalih ini merupakan daripada apa yang Syariah datang
untuk merealisasikannya dalam kehidupan manusia dan bertujuan memenuhinya
berdasarkan peringkat-peringkat yang pelbagai.
Adapun al-Darurat, berhubung hal ini para ulama telah
menyatakan bahawa keperluan-keperluan syarak ialah melindungi atau memelihara perkara
berikut; al-Din (Agama), al-Nafs (Nyawa), al-‘Aql (Akal),
al-Nasl (Keturunan), al-‘Irdh (Maruah) dan al-Mal (Harta)
dengan perberzaan dalam penjelasan urutan dan istilah. Imam al-Ghazali
mempunyai kata-kata yang indah iaitu bahawa pemeliharaan (al-Hifz)
mempunyai sudut positif dan sudut negatif. Sudut negatif ialah memelihara
maslahah daripada berkurang atau menjadi sia-sia, sementara sudut positif pula
ialah pemeliharaan pada perkara pertumbuhan dan pengembangan, dan mesti
memelihara kedua-dua sudut tersebut dalam implementasi dan pengamalan.[v]
Sebagai contoh, memelihara agama yang dimaksudkan ialah memelihara
asal agama, iaitu asal keimanan dengan Allah swt, kerana setiap sesuatu dalam
Islam mempunyai hubungan dengan agama. Tetapi memelihara agama – menurut erti
ini iaitu prioriti utama pada apa yang Syariah turunkan untuk merealisasikan
maslahah dan tujuan-tujuan – ialah memelihara asal keimanan dengan Allah
daripada apa yang bertentang dengan kepercayaan dan pemikiran Islam, dan ini
untuk umat Islam.
Adapun untuk bukan Muslim, memelihara agama dalam hak mereka juga
terjamin dan penting dalam Syariah kerana: “bagi mereka hak sebagaimana bagi
kita dan ke atas mereka tanggungjawab sebagaimana ke atas kita”[vi]
– menerusi jalan memelihara asal keyakinan menurut mereka, al-Quran jelas
menyebut hal ini menerusi firman-Nya: “Tiada paksaan dalam urusan agama”[vii],
“maka sesiapa yang mahu beriman, hendaklah ia beriman; dan sesiapa yang mahu
kufur ingkar, biarlah dia mengingkarinya”[viii],
“maka patutkah engkau pula hendak memaksa manusia supaya mereka menjadi
orang-orang yang beriman?”[ix].
Ayat-ayat ini mutlak, jelas yang kukuh menunjukkan bahawa bukan
Mulsim tidak sah untuk dipaksa kepada Islam atau kepada apa hukum-hakam yang
khas untuk umat Islam. Ini merupakan pemeliharaan agama pada haknya, pandangan
Shaykh Imam al-Tahir Ibn Ashur menurut erti yang sama ialah Hurriyah
al-I’tiqadat (kebebasan berkeyakinan).[x]
Adapun memelihara jiwa berkait dengan memelihara kehidupan manusia
dalam Islam, dengan setiap gambarannya dan pada setiap peringkatnya. Ia berkait
secara praktisnya dengan menolak apa yang menghilangkan kehidupan ini seperti
bunuh dan apa yang membawa kepada bahaya terhadap jiwa menerusi apa-apa bentuk
sekalipun, seperti apa yang membahayakan manusia dengan bahaya yang hingga
menghilangkan salah satu anggotanya atau menjadikan perempuan yang hamil
tergugur janinnya atau apa yang membawa kepada penyakit contohnya. Selain sudut
negatif daripada tujuan yang telah dinyatakan, sudut positif pula berkait
dengan pelaksanaan setiap apa yang meningkatkan kesihatan manusia dan melindungi
daripada penyakit, jangkitan dan sebagainya. Bahkan sesungguhkan pemeliharaan
jiwa dalam Islam berkait juga dengan memelihara segala kehidupan yang pelbagai
seperti haiwan, tumbuhan dan alam sekitar. Justeru menceroboh kehidupan dengan
apa-apa bentuk sekalipun adalah diharamkan dalam Syariah dan mengekalkannya
disyariatkan dan menjadi tujuan.[xi]
Adapun memlihara akal para ulama silam mengikatnya dengan isu
pengharaman arak dalam Syariah Islam, mereka berkata sesungguhnya memelihara
akal daripada keadaan tidak sedar menerusi tiap-tiap yang memabukkan atau
menjadikan khayal (dadah) walau apa pun nama dan kandungannya, selain walau apa
cara membuatnya dan walau apa bahan yang memberi kesan! Tetapi hakikatnya
memelihara akal dalam Islam sebagaimana yang al-Quran terangkan turut mempunyai
erti positif yang lebih luas daripada erti negatif dalam pemeliharaan dan
penjagaan, kerana ia berkait dengan faham-faham yang bersifat pembangunan
seperti menuntut ilmu, perkembangan kemahiran, pemeliharaan akal manusia
daripada khurafat, silap mata dan mengikut sesuatu secara buta, selain
menggalakkan bukti-bukti dan dalil-dalil akal dalam setiap persoalan (sama ada
manhaj akal atau manhaj falsafah), sekalipun persoalan tersebut merupakan
persoalan kewujudan Allah taala atau kebenaran para rasul. Selain itu, ia
melawan rasional yang putus (terus menutup perbincangan), tidak berpendirian dan contoh-contoh lain yang memelihara akal yang berkembang.
Adapun memelihara keturunan, dalam Syariah ia tidak berkait dengan
memelihara keturunan anak-anak kepada ayah mereka semata-mata. Bahkan ditambah
kepadanya akan pemeliharaan kanak-kanak dan memelihara keluarga dalam erti
negatif dan erti positif, atau perlindungan dan pertumbuhan pada masa yang
sama. Dalam realiti semasa kita, keluarga merupakan asas dalam pemeliharaan
umat dan pertumbuhan anak-anak dan pendidikan mereka. Oleh itu pemeliharaan
keturunan sebagai satu kefahaman menjadi luas dalam ijtihad semasa dalam maqasid
al-shariah untuk merangkumi pemeliharaan keluarga – sebagaimana tersebar
dalam penulisan-penulisan kontemporari – dan setiap yang berkait dengannya pada
sistem sosial, kebudayaan dan undang-undang.
Adapun pemeliharaan maruah, ia merupakan kefahaman yang juga
berkembang di sebalik kewujudannya yang berkait dengan pemeliharaan daripada
cakap-cakap manusia – sama ada laki-laki mahupun perempuan – daripada qazaf, cercaan,
celaan, tuduhan yang tidak benar ataupun pengintipan, sehinggalah berkait
dengan kemuliaan manusia (karamah al-insan) dan hak-hak asasi manusia
sebagaimana kita kenalinya pada hari ini dalam dokumen-dokumen semasa berkaitan
hak-hak asasi. Akan tetapi kita harus membezakan antara hak-hak asasi manusia
yang disepakati akannya seluruh manusia (seperti hak kehiduan, kebebasan
memilih, perlindungan daripada seksaan, kebebasan memberi pandangan, keadilan
perundangan dan sebagainya) dan antara pelaksanaan erti-erti ini dalam
kebudayaan yang berbeza antara masyarakat Timur, Barat dan antara umat Islam
dan selain mereka – tanpa pemaksaan apa-apa budaya daripada kebudayaan lain
dalam penerimaan kefahaman dan pelaksanaannya yang terperinci. Namun kita
melihat kadang-kadang sebahagian negara yang mempunyai pengaruh atau kekayaan dan kemewahan cuba memaksa budayanya yang spesifik ke atas pihak lain
atas nama hak-hak manusia. Perbuatan ini – menurut pandangan Syariah – mesti
dirujuk, khasnya dalam lapangan keluarga sebagaimana akan menyusul nanti.
Adapun pemeliharaan harta, dalam fiqh ia berkait dengan
hukuman-hukuman yang Syariah wajibkan ke atas jenayah kecurian, penipuan,
monopoli dan penggelapan wang. Tetapi erti fiqh semasa menambah dimensi positif
yang berkembang kepada memlihara hak-hak, pemilikan (termasuk hak-hak dan
pemilikan intelektual), pemeliharaan ekonomi daripada keruntuhan, pengangguran,
inflasi dan lain-lain.
Shaykh Muhammad al-Tahir Ibn Ashur rahimahullah mempunyai lontaran
yang diasaskannya seputar “darurat al-fard” (keperluan-keperluan
individu) dan “darurat al-ummah” (keperluan-keperluan umat), apabila
beliau menyatakan bahawa kepentingan umat didahului daripada kepentingan
individu. Oleh itu, agama, jiwa, akal, keturunan, maruah dan harta yang
melibatkan umat, semuanya didahului daripada agama, jiwa, akal, keturunan,
maruah dan harta yang melibatkan individu. Erti ini sangat penting dalam
pelaksanaan dan implementasi Syariah, khasnya dalam lapangan
keutamaan-keutamaan dan berkaitan kepolitikan. Menurut erti semasa, ia
bermaksud kepentingan umum didahului – sebagai kaedah umum – ke atas
kepentingan individu, akan menyusul perbincangannya nanti.
Adapun al-hajiyyat, ia merupakan isu dan kepentingan yang
manusia kehendakinya pada peringkat yang lebih sedikit berbanding al-darurat
kerana ia bukan merupakan persoalan kehidupan atau kematian. Para ulama telah
meletakkan contoh-contoh berkaitan al-hajiyyat ini seperti perkahwinan,
perjalanan dan perniagaan, bererti seseorang itu tidak mati jika tidak
berniaga, berkahwin (saya harap ia seperti yang dikata!) atau lain-lain yang
seumpamanya. Tetapi sebahagian para sarjana Usul al-Fiqh menyatakan bahawa
“sesuatu kehendak (al-hajah) apabila ia merebak, ia turun ke kedudukan
keperluan (al-darurat)”, iaitu apabila terdapat kemelesetan yang umum
dalam perniagaan, maka perniagaan menjadi suatu keperluan, dan apabila terdapat
kemerosotan yang umum dalam perkahwinan, maka perkahwinan menjadi suatu keperluan,
demikian juga contoh-contoh lain. Oleh itu, kehendak-kehendak ini penting,
namun ia datang selepas keperluan-keperluan dan tidak mendahuluinya dalam
tangga kepentingan dan pengambilan berat. Pemerhatian kepada prinsip-prinsip
Syariah mesti menjaga turutan ini dan tidak lari daripadanya, ia merupakan
turutan yang logik yang disepakati akannya orang yang berakal.
Adapun al-tahsiniyyat, daripada kurniaan Allah swt,
kemuliaan dan kasih sayang-Nya menjadikan daripada objektif Syariah dan
tujuannya ialah untuk mencantikkan kehidupan kita dan memperindahnya hingga
dengan penyempurnaan-penyempurnaan, tidak sekadar melibatkan al-darurat
dan al-hajat. Yang demikian seperti menghias rumah, masjid dan penurapan
jalan, juga seperti perkara hiburan yang diharuskan dan bau-bauan yang wangi,
makanan dan minuman yang menyelerakan yang diharuskan, kelengkapan rumah yang
selesa dan warna-warna yang cantik dan contoh-contoh lain. Merealisasikan semua
ini merupakan sebahagian daripada tujuan Syariah dan objektifnya,
namun ia datang pada kedudukan selepas al-hajaat, mendahulukan dan
mempermudah al-hajaat, tidak sah ia mendahului al-hajaat dalam
tangga keutamaan, pengambilan berat, kepolitikan dan pertimbangan-pertimbangan
yang berkaitan.
Selain
daripada pembahagian yang terkenal ini dalam pembahagian-pembahagian al-maqasid,
terdapat pembahagian-pembahagian lain yang berkaitan dengan apa yang dinamakan
dengan al-kulliyyat al-‘ammah. Para ulama telah menyatakan bahawa
keadilan merupakan antara maqasid al-shariah yang bersifat kulli,
mereka berkata bahawa penjagaan fitrah atau tabiat-tabiat manusia yang Allah
ciptakan manusia menurutnya, juga merupakan antara maqasid al-shariah
yang bersifat kulli. Demikian juga dengan penjagaan aturan-aturan Tuhan
dengan erti kata sistem dan undang-undang alam yang Allah azza wa
jalla menjadikannya sebagai pemerintah ke atas pergerakan alam dan
kehidupan – mereka berkata, sesungguhnya Syariah bertujuan memelihara
undang-undang ini dan tidak sesekali bertujuan bertembung dengannya, mereka
menyebut “hifz nizam al-ummah” (pemeliharaan sistem umat) dalam al-maqasid
al-kulliyyah al-‘ammah (tujuan-tujuan menyeluruh yang umum) yang mahu
dicapai Syariah menerusi pemerinciannya yang berbeza, dan ia mempunyai
kepentingan yang khas dalam perbincangan kita tentang prioriti pasca-revolusi.
Antara
erti tujuan-tujuan menyeluruh yang umum yang para sarjana maqasid
nyatakan ialah: al-samahah (lapang dada), al-taysir (kemudahan),
al-hikmah (kebijaksanaan), al-maslahah al-‘ammah (kepentingan umum),
al-ta’awun (saling membantu), al-ta’ayush (saling hidup),
al-takaful (tanggungan bersama), al-amanah (amanah), al-tatawwu’
(kesukarelawanan) dan lain-lain yang termasuk dalam nilai-nilai kemasyarakatan
yang kita sebut pada hari ini sebagai ‘nilai-nilai ketamadunan’.
Oleh
itu, merujuk kepada “prinsip-prinsip Syariah Islam” ialah merujuk kepada setiap
makna dan tujuan yang disebut di atas, yang mahu dicapai Syariah dan bertujuan
memeliharanya seperti kepentingan-kepentingan dan hak-hak yang disebut. Merujuk
kepada prinsip-prinsip Syariah, keistimewaannya ialah orang yang berakal tidak
berselisih mengenainya memandangkan tujuan-tujuan ini “dipelihara dalam setiap
agama” – menurut pandangan al-Imam al-Shatibi rahimahullah – dan akal yang
sejahtera menerimanya secara spontan dan tidak berdebat padanya walau apa agama
atau ideologinya. Justeru, ia merupakan landasan bersama antara seluruh
ketumbukan politik dalam apa-apa projek kepolitikan yang umum, dan ia penting
menurut konteks perkataan kita mengenai Syariah dan peringkat pasca-revolusi.
Terdapat
hukum-hakam daripada Syariah Islam (contohnya undang-undang kekeluargaan) yang
tidak membolehkan umat Islam sama ada majoriti atau minoriti, juga di mana-mana
negeri dan bawah mana-mana pemerintahan untuk tidak berpegang dengannya. Tidak cukup untuk penggubal undang-undang melihat kepada “prinsip-prinsip
umum” dan makna-makna yang am, bahkan seseorang Muslim – sama ada secara
individu atau menerusi undang-undang jika boleh – mestilah kembali kepada pemerincian,
rukun, syarat, sebab dan halangan-halangan tertentu yang ditetapkan Syariah.
Yang demikian supaya tafsiran nas-nas yang terperinci tidak terkeluar daripada
prinsip dan maqasid umum yang disebutkan – demikianlah berlakunya
pertimbangan antara nas-nas tertentu yang tetap dan tujuan-tujuan menyeluruh
yang umum.
Adapun
beza antara lapangan yang cukup padanya prinsip dan maqasid umum dan
antara apa yang wajib kembali kepada pemerincian fiqh dan tafsiran-tafsiran
berasaskan mazhab, hal ini akan kami jelaskan kemudian menerusi konteks
perbincangan tentang pertimbangan antara “al-diniy” (keagamaan) dan “al-madaniy”
(kemodenan).
[i]
Rujuk isyarat tersebut (dengan melihat) ke “mabaadi’ al-syariah” yang
banyak dalam dokumen al-Azhar yang terkenal itu. Rujuk laman al-Hai’ah
al-‘ammah li al-Isti’malat: www.sis.gov.eg,
disebut pada prinsip-prinsipnya: “Pertama: Membantu membina sebuah negara
kebangsaan, berperlembagaan, demokratik dan moden, yaitu (sebuah negara) yang
berpegang dengan perlembagaan yang diterima rakyat, memisahkan antara
pemerintahan negara dan institusi undang-undang kehakiman. Ditetapkan bahagian
pemerintahan dan dijamin hak-hak dan kewajipan (keperluan/daruri) untuk
setiap rakyatnya secara sama rata di mana kuasa legislatif padanya terdapat
dewan-dewan rakyat yang bertepatan dengan pemahaman Islam yang sahih. Islam
sama ada syariat, tamadun mahupun sejarahnya tidak pernah mengenali apa yang
dikenali oleh sejarah yang lain sebagai negara agama (teokratik) di mana
gereja/paderi yang memerintah rakyat. Manusia membimbangi konsep negara agama
tersebut menerusi sebahagian peringkat sejarah, bahkan meninggalkan kepada
rakyat pengurusan masyarakat mereka dan pemilihan mekanisme dan institusi
pelaksanaan untuk kemaslahatan mereka, dengan syarat prinsip-prinsip umum
kepada syariah Islamiyah menjadi asas umum penggubalan undang-undang, termasuk
menjamin kepada pengikut agama-agama samawi yang lain untuk berhukum dengan
syariat-syariat agama mereka dalam
isu-isu kekeluargaan. Kedua: Menerima sistem demokrasi berdasarkan pilihanraya
yang bebas, yang merupakan mekanisme semasa dalam merealisasikan
prinsip-prinsip syura Islam…”.
[ii] Al-Hadid : 25
[iii] Rujuk contohnya: Jaaser Audah, Fiqh
al-maqasid, Institut Pemikiran Islam Antarabangsa – Cetakan ketiga –
Beirut, 2008.
[iv] Aku mempunyai beberapa kajian dan
makalah yang diterbitkan. Rujuk contohnya: Jaaser Audah, Fiqh al-maqasid,
Institut Pemikiran Islam Antarabangsa – Cetakan ketiga – Beirut, 2008. Jasser
Auda, Maqasid al-Syariah Ka Falsafah al-Tasyri’ al-Islamiy: Ru’yah
Manzhumiyyah, Institut Pemikiran Islam Antarabangsa, Beirut, 2012.
[v] Tambahan daripada penjelasan pada
rujukan-rujukan yang lepas.
[vi] Dinamakan dalam fiqh sebagai “kaedah
lahum ma lana wa ‘alayhim ma ‘alayna”, ia merupakan perkataan Imam Ali
bin Abi Talib, Shaykh al-Islam Ibn Taymiah dan selain mereka dalam
karangan-karangan fiqh dan Usul al-Fiqh di banyak tempat dan terdapat implementasi
yang pelbagai berdasarkan kaedah itu, kaedah itu juga diriwayatkan secara marfu’
(iaitu ia hadis yang disandarkan kepada Nabi saw) tetapi ia bukan sebuah hadis,
walaupun maksudnya sahih, rujuk contohnya: Ahmad Abdul Halim Ibn Taymiah, Kutub
wa Rasail wa Fatawa Shaykh al-Islam Ibn Taymiah, cetakan kedua, tanpa
tarikh, jilid 28, hlm. 618, Ala’ al-Din al-Kasani, Bada’i’ al-Sana’I’,
Dar al-Kitab al-Arabiy, cetakan kedua, Beirut, 1982 M, jilid 7, hlm. 111.
[vii] Al-Baqarah:256, menafikan kenafian
lebih kuat ertinya berbanding menetapkan kenafian, iaitu bahawa pandangan
menafikan paksaan dalam agama lebih kuat berbanding pandangan kebebasan
keagamaan.
[viii]
Al-Kahfi:29
[ix] Yunus: 99
[x] Adapun isu had al-riddah
(hukuman hudud berkaitan murtad), ia merupakan isu khilaf yang mempunyai pemerincian
yang bercabang-cabang. Pada pandangan saya, penulisan terbaik berkaitannya pada
zaman kita ialah karangan Taha al-Alwani dan Yusuf al-Qaradawi. Rujuk: Taha
al-Alwani, La Ikrah fi al-Din: Dirasah fi Ishkaliyyah al-Riddah wa al-Murtaddin,
Maktabah al-Shuruq al-Duwaliyyah, 2003 M, Yusuf al-Qaradawi, Jarimah
al-Riddah wa ‘Uqubah al-Murtad, Maktabah Wahbah, Kaherah, cetakan ekdua,
2005. Dalam kedua-dua karangan itu menafikan wujudnya hukuman syarak ke atas
sekadar menukar agama tanpa jenayah-jenayah yang lain, sebagaimana dikhayalkan
sebahagian pihak.
[xi] Rujuk contohnya buku al-Qaradawi: Ri’ayah
al-Bi’ah fi Shariah al-Islam, Dar al-Shuruq, 2001 M.
0 comments:
Post a Comment