Tafsir al-Ikhlas, Seruan Pembebasan dan Kemanusiaan.
Surah al-Ikhlas membawa tema penting iaitu pembebasan dan kemanusiaan. |
Salah satu
kandungan utama ajaran Islam ialah konsep keesaan Tuhan atau lebih dikenali
dengan perkataan tauhid. Suatu yang diketahui umum bahawa tauhid merupakan asas
yang maha penting dalam wacana agama Islam, hal tersebut jelas dalam seluruh
teks Islam. Sebagai contoh, terlalu banyak ayat dalam al-Quran yang
mengulang-ulang perihal keesaan Tuhan di pelbagai tempat yang berbeza.
Latar
belakang surah al-Ikhlas
Selain dalam
pelbagai ayat yang berbeza, persoalan tauhid turut dibincangkan khusus dalam
sebuah surah yang dinamakan al-Ikhlas. Surah pendek ini dinamakan al-Ikhlas
sekalipun tiada walau satu perkataan
al-Ikhlas dan perkataan-perkataan berkait dengan huruf kha-la-sa
seperti akh-la-sa, khalis, mukhlis (dan sebagainya) disebut di
dalamnya. Apakah rahsianya? Imam al-Raghib al-Asfahani yang merupakan sarjana
tafsir dan falsafah yang terkenal dalam dunia keilmuan Islam silam telah
menyatakan bahawa perkataan kha-la-sa yang merupakan asal perkataan al-Ikhlas
bermaksud al-Safi sesuatu yang suci, bebas dan murni daripada hal-hal lain.
Menurutnya, yang membezakan al-Khalis dan al-Safi ialah al-Khalis merupakan
sesuatu yang menjadi suci setelah sebelumnya bercampur dengan sesuatu perkara
lain, adapun al-Safi pula boleh dimaksudkan sebagai sesuatu yang sedari awal
tidak bercampur dengan apa-apa. Oleh itu al-Asfahani menyatakan hakikat
al-Ikhlas ialah ‘berlepas diri daripada segala perkara selain daripada Allah’.[i]
Imam Muhammad
al-Tahir Ibn Ashur menyebut bahawa antara nama surah al-Ikhlas dalam kitab al-Itqan
fi Ulum al-Quran karangan Imam al-Suyuthi
ialah “surah al-Asas” kerana ia mengandungi soal keesaan Allah dan
keesaan Allah pula merupakan asas Islam. demikian juga pelbagai nama lain
seperti surah al-Samad (nama Allah yang disebut dalam surah al-Ikhlas),
al-Tauhid, al-Najah (bermaksud kejayaan, kerana tauhid menjadikan seseorang
berjaya bebas daripada kekufuran di dunia dan bebas daripada neraka di
akhirat)dan beberapa nama lagi[ii].
Menurut Ibn Ashur,
antara tujuan-tujuan daripada surah ini ialah “menetapkan keesaan Allah swt,
bahawa manusia sangat berhajat kepada Allah semasa ia sedang
ditimpa kesusahan, membatalkan tuduhan bahawa ada Tuhan mempunyai anak dan
diperanak”.[iii]
Sayyid Qutb dalam
karangannya bertajuk Fi Zilal al-Quran menyatakan konsep keesaan Tuhan
sebagaimana dijelaskan dalam surah ini merupakan “keyakinan untuk nurani,
penjelasan kepada kewujudan Tuhan, manhaj untuk kehidupan dan surah ini
mengandungi garis-garis yang pokok dalam hakikat besar Islam.”[iv]
Dalam riwayat-riwayat
hadis yang sahih, surah al-Ikhlas dinyatakan sebagai menyamai satu pertiga
al-Quran. Sabda Nabi saw: “Demi Dia yang jiwaku di tangan-Nya, sesungguhnya ia
menyamai satu pertiga al-Quran.”[v]
Muhammad Abduh mengulas bahawa perihal fadhilat yang besar akan surah ini
bukanlah suatu yang ganjil kerana sesiapa yang mengetahui erti surah ini dengan
sebenar-benar pengetahuan dan memahaminya dengan sebenar-benarnya, tiada lagi
selepas pengetahuannya tentang al-Tauhid dan al-Tanzih (Tuhan itu suci daripada
segala kekurangan) selain pengajaran seterusnya merupakan penjelasan tentang
apa yang dia sudah tahu dan syarah akan apa yang dia sudah peroleh.[vi]
Demikian berdasarkan
beberapa petikan daripada para sarjana di atas, kita fahami bahawa persoalan
keesaan Tuhan dan mengenali Tuhan dengan sebenar-benar pengetahuan merupakan
antara tujuan diturunkan agama dan diutuskan para rasul. Akal manusia mungkin
boleh berimaginasi dalam banyak perkara, selain mencapai pengetahuan yang baik
dalam membina teknologi, namun untuk mengenali Tuhan dan mengetahui
perkara-perkara ghaib seperti alam selepas kematian, manusia sangat lemah dan
berhajat kepada pembimbing. Oleh itu diturunkan agama Islam sebagai panduan
zaman berzaman dan diutuskan para rasul untuk mendidik manusia tentang tauhid
sebagai satu asas terpenting sistem kehidupan, seterusnya setelah difahami dan
dihayati dengan teguh sistem itu, manusia diperintahkan untuk membangunkan bumi
dengan kebaikan dan keadilan.
Sebab turunnya ayat
ini menurut para ilmuan tafsir ialah berdasarkan soalan daripada kaum musyrikin
kepada Rasulullah saw supaya baginda saw menceritakan kepada mereka tentang
Allah swt. Lalu Allah swt menurunkan: “Katakanlah Dia ialah Allah yang esa,
sehingga akhir surah.”[vii]
Tauhid Sebagai Salah
Satu Maqasid al-Quran
Justeru para sarjana
Islam yang menulis dan mengulas tentang Maqasid al-Quran, salah satu
yang disenarai dan berada di kedudukan teratas ialah mengenai keesaan Tuhan. Al-Ustaz
al-Imam Muhammad Abduh menyatakan bahawa maqasid al-Quran ada lima
semuanya, salah satu dan yang pertama menurut beliau ialah al-Tauhid, selain al-wa’d
wa al-wa’id (janji ganjaran baik kepada orang yang mentaati perintah Tuhan
dan ancaman buruk kepada orang yang melanggar perintah Tuhan ), al-Ibadah,
Bayan Sabil al-Sa’adah (menerangkan jalan kebahagiaan) dan al-Akhbar
wa al-Qasas (Kisah kaum-kaum terdahulu)[viii].
Menurut Muhammad Abduh lagi, al-Tauhid merupakan kandungan agama paling penting
dan agama diturunkan demi mencapai tujuan agung tersebut. Ia menolak akar syirik
dan penyembahan berhala yang sebelum itu merebak dalam banyak kaum dan bangsa
hingga diambil pembantu-pembantu selain daripada Allah dan mereka (yang syirik)
berdoa dan meminta kepada selain Allah swt.[ix]
Selain Muhammad
Abduh, para sarjana Islam lain yang melakukan kajian terhadap maqasid al-Quran
juga menyatakan bahawa al-Quran mengangkat persoalan keesaan Tuhan sebagai
perkara paling pokok dalam ajarannya. Sebagai contoh Rashid Redha semasa
membahaskan mengenai maqasid al-Quran (menurutnya, maqasid al-Quran ada
sepuluh) dalam karangan terkenalnya al-Wahy al-Muhammadi (juga dalam tafsir
al-Manar-nya) menyatakan bahawa salah satu maqasid al-Quran ialah
melakukan perobahan keagamaan berdasarkan tiga rukun utama iaitu salah satunya,
keimanan dengan Allah taala.[x]
Keimanan kepada Allah merupakan rukun pertama yang terbesar daripada tiga rukun
dalam maqasid al-Quran yang pertama iaitu al-Islah al-Dini
(Perubahan keagamaan). Disebabkan itu, didapati perkara paling banyak
diulang-ulang dalam al-Quran ialah persoalan keesaan Allah.[xi]
Muhammad al-Ghazali
dalam bukunya bertajuk al-Mahawir al-Khamsah Li al-Quran al-Karim, iaitu
sebuah buku yang menulis tentang lima paksi utama yang terkandung dalam
al-Quran. Paksi yang pertama menurut beliau ialah Allah al-Wahid (Allah yang
Esa) yang merupakan mesej terpenting al-Quran.[xii]
Kaum dan manusia sebelum ini mengenali Tuhan dengan pengetahuan yang kurang dan
cacar, lalu mereka menyembah Tuhan lain selain Allah, walhal Tuhan yang
disembah itu hasil ciptaan tangan mereka sendiri. Lantas diutuskan para Rasul
untuk membetulkan kesesatan tersebut dan manusia diseru supaya kembali kepada
Allah yang Esa.
Selain itu, Yusuf
al-Qaradhawi dan Taha Jabir al-‘Alwani antara sarjana yang turut mengulas
mengenai maqasid tertinggi al-Quran dan kedua-duanya memasukkan keesaan
Tuhan sebagai salah satu tujuan besar yang mahu dicapai al-Quran. Al-Qaradhawi
berpandangan, maqasid al-Quran ada tujuh semuanya, salah satunya ialah Tashih
al-‘Aqa’id wa al-Tasawwurat (Membetulkan Kepercayaan dan Tasawwur). Dalam maqasid
yang pertama ini, diletakkan tiga unsur dan salah satunya ialah mengukuhkan
doktrin Tauhid. Al-Qaradhawi menyatakan:
“al-Quran menyatakan
syirik sebagai jenayah terbesar yang dilakukan makhluk (al-Nisa’:48). Yang
demikian kerana pada syirik itu merupakan kezaliman akan hakikat, pemalsuan
akan realiti dan menurunkan manusia daripada martabat ketua kepada alam –
sebagaimana Allah mahukan – kepada martabat menjadi hamba dan tunduk kepada
sekalian makhluk, sama ada makhluk yang keras, tumbuh-tumbuhan, haiwan, manusia
atau lain-lain.”[xiii]
Adapun Taha Jabir
al-Alwani menyatakan maqasid al-Quran yang tertinggi dan mentadbir
seluruh kandungan al-Quran yang lain ialah al-Tauhid, al-Tazkiyah dan al-‘Umran.
Dr Fathi al-Malkawi telah melakukan kajian lanjut mengenai tiga maqasid
menurut pandangan al-‘Alwani tersebut dalam sebuah buku bertajuk Manzumah
al-Qiyam al-‘Ulya: al-Tauhid wa al-Tazkiyah wa al-‘Umran dan dalam satu
konsep Tauhid sememangnya teras paling utama menurut al-Alwani dan diulas
lanjut oleh Fathi al-Malkawi dalam bukunya tersebut. Menurutnya: “Tiada ertinya
agama tanpa mengesakan Allah Yang Maha Mencipta, dan penyucian (al-Tazkiyah)
diri manusia pula untuk memperkuat manusia untuk memikul amanah pentadbir di
muka bumi, menguruskan dunia dan membina tamadun.”[xiv]
Demikian sebahagian
sarjana Islam yang telah melakukan kajian dan renungan terhadap al-Quran, lalu
mereka mengeluarkan apa yang mereka nyata sebagai maqasid al-Quran,
iaitu tujuan-tujuan yang mahu dicapai oleh al-Quran menerusi seluruh ayat di
dalamnya. Mereka mungkin berbeza dengan bilangan maqasid, hakikatnya maqasid
yang dikeluarkan saling memperkukuh dan memperkuat antara sama lain, bahkan
secara umumnya semua menyebut perkara yang sama, menerusi ungkapan yang
berbeza. Namun demikian, semua sarjana di atas (bahkan seluruh ilmuan Islam)
bersetuju bahawa al-Tauhid merupakan mesej utama yang disampaikan oleh al-Quran
dan juga merupakan tujuan diutuskan para rasul.
al-Tauhid sebagai
slogan pembebasan
Ayat pertama dalam
surah al-Ikhlas menyebut: “Katakanlah wahai Muhammad, Dia Allah Yang Maha Esa.”
Ayat yang sangat pendek ini mengandungi slogan yang sangat besar iaitu menolak
perhambaan, kediktatoran, pembodohan, kerendahan dan segala hal yang bercanggah
dengan keesaan Tuhan. Konsep keesaan Tuhan secara langsung menonjolkan falsafah
kemuliaan insan. Manusia disuruh supaya mengesakan Tuhan dan meninggalkan
apa-apa yang merendahkan nilai manusia daripada mulia kepada hina, manusia
diseru supaya membebaskan diri mereka daripada khayalan dan penipuan dunia,
lalu menghambakan diri kepada satu-satunya Pencipta.
Disebabkan hanya
Allah swt sahaja yang Esa dan disembah, maka tiada erti segala bentuk
penyembahan yang lain, sama ada penyembahan bukit-bukau, berhala, manusia,
bahkan menolak penyembahan diri manusia sendiri. Konsep al-Tauhid menolak
pembodohan, maka ia menimbulkan pertanyaan yang penting mengenai alam dan
kehidupan seperti terlihat dalam pelbagai ayat al-Quran. Muhammad al-Ghazali
meletakkan al-Kawnal-Daal ‘ala Khaliqih (Alam yang menjadi petunjuk Dia
selaku Pencipta) sebagai paksi kedua daripada lima paksi utama al-Quran.[xv]
Bererti, apabila bercakap tentang Tuhan dan kekuasaannya ialah bercakap soal
alam dan seluruh kandungannya. Ia soal kajian, renungan, fikiran, bukannya
ikut-ikutan (taqlid) secara buta, terima tanpa soal dan beritual tanpa
berfikir. Apabila ayat-ayat tentang Ulul Albab (lihat contohnya 2:269,
3:7, 13:19, 38:29, 39:18 dan 3:190) yang merupakan salah satu gelar kepada
golongan cerdik pandai dalam al-Quran disebut, ia berkait dengan persoalan alam
semesta, sifat-sifat manusia dan juga hukum-hakam agama. Bermaksud, berTuhan
hakikatnya ialah sebuah praktis berfikir dan merenung, demi menuju sebuah
kebenaran yang agung.
Manusia harus tahu apa yang dilakukan dan mempunyai alasan dan
hujah di sebalik setiap tindakan mereka. Sebahagian manusia (terutamanya
Muslim) mungkin sudah berasa berjaya membebaskan diri daripada perhambaan dalam
erti kata berhala, bukit-bukau dan sebagainya, namun tanpa sedar manusia boleh
terjebak dengan penyembahan harta benda dan diperhamba sistem dan manusia
tertentu. Sebahagian manusia mengejar kekayaan, pangkat dan kemasyhuran
sehingga mengabaikan amanah besar menjadi manusia seperti berbuat baik kepada
manusia lain dan menegakkan keadilan dan kebaikan di mana sahaja berada.
Hal
yang paling penting dalam konsep Tauhid sebagai sebuah slogan pembebasan ini
ialah manusia harus berhati-hati dengan bahaya diri sendiri. Seringkali kita
diperingat supaya berhati-hati dengan bahaya dari luar, namun realitinya diri
sendiri turut wajar kita waspadai. Disebabkan itu terdapat ayat yang
menceritakan perihal manusia yang menjadikan hawa nafsunya sebagai Tuhan (lihat
45:23) hingga tertutup telinga dan matanya serta tidak mengakui kebenaran yang telah
dibentangkan. Adakala manusia menolak untuk melakukan sesuatu kebaikan hanya
kerana ia dicadangkan atau dilakukan oleh insan atau kumpulan yang tidak
disukainya, lalu tanpa hujah, telinga dan matanya buta daripada melihat
perbuatan baik sebagai ‘baik’. Menjadi seorang Muslim yang mengesakan Tuhan sebagaimana
terdapat pada ayat pertama surah al-Ikhlas itu hakikatnya menjadi seorang yang
sentiasa mendisiplinkan diri dalam menundukkan ego
Tokoh sufi terkenal,
al-Imam al-Qushayri dalam bukunya bertajuk al-Risalah al-Qushayriyyah telah
meletakkan satu tajuk al-Hurriyyah (Kebebasan) dalam bukunya itu. Selain
mendefinisikan kebebasan sebenar ialah bebas daripada sebarang perhambaan dan
tiada apa-apa dalam hati manusia selain Allah, al-Qushayri menulis bahawa
kebanyakan kebebasan itu ada pada berkhidmat kepada orang faqir.[xvi]
Demikian, kebebasan yang sebenar itu ialah diri yang bebas daripada segala hal
dalam dunia yang sementara dan bebas daripada penjara ego sendiri, dan jika
menurut al-Qushayri, ia ada pada berkhidmat dan berbuat baik kepada golongan
yang memerlukan. Oleh itu, pertanyaan tentang kualiti spiritual kita, terjawab
pada sejauh mana kita membantu orang yang sedang dalam kesusahan.
Tidak beranak,
diperanak dan tiada yang setara dengan-Nya
Pada ayat ketiga dan
keempat dalam surah al-Ikhlas, perbincangan tentang kesempurnaan dan keagungan
Tuhan yang tiada apa-apa yang serupa dengan-Nya. Al-Quran menyelar sikap
sesetengah ahlul Kitab yang telah menciptakan pendustaan apabila menyatakan
Tuhan mempunyai anak, selain itu khayalan salah sesetengah penganut dan
pendokong agama tentang Tuhan berlangsung zaman berzaman. Lalu dalam sebuah
surah kecil ini, ia turut menyentuh persoalan ini, demi merealisasikan salah
satu maqasid al-Quran yang menegakkan konsep Tauhid yang benar.
Selain perbincangan
menolak doktrin salah tentang ketuhanan, ia juga hakikatnya sebuah perbincangan
tentang penolakan terhadap sebarang perbuatan ta’lih iaitu mempertuhan
sesiapa sahaja termasuk ahli agama dan penguasa. Sebagai contoh dalam surah
al-Taubah (9:31) Allah swt menyebut perihal sebahagian ahlu al-Kitab yang
menjadikan pendeta dan ahli agama mereka sebagai sebahan selain daripada Allah.
‘Adi Ibn Hatim ra (ketika itu, beliau masih belum memeluk Islam dan beragama
Nasrani) ketika mendengar ayat tersebut dibacakan telah menafikan bahawa mereka
menyembah para pendeta dan ahli agama. Lalu Nabi saw menyebut bahawa mereka
telah menjadikan para pendeta dan ahli agama sebagai Tuhan apabila dengan penuh
wewenang apabila para ahli agama menghalalkan perkara haram dan mengharamkan
perkara halal tanpa hujah yang benar, lalu para penganut agama menuruti tanpa
soal, itu juga salah satu bentuk penyembahan.[xvii]
Oleh yang demikian,
berdasarkan hal di atas, beberapa sarjana terkemuka termasuk Yusuf al-Qaradawi
begitu tegas dengan soal halal dan haram, khasnya apabila segelintir pihak
begitu mudah mengharamkan itu dan ini seperti mengharamkan nyanyian, muzik dan
banyak perkara lain khasnya isu-isu baharu dan kontemporari yang kebanyakannya
berada di bawah bab al-mu’amalat. Menurutnya: “tiada pendeta atau ahli
agama, tiada pemerintah atau penguasa memiliki kuasa untuk mengharamkan sesuatu
dengan pengharaman yang kekal ke atas hamba Allah. Sesiapa yang melakukannya,
ia telah melampaui batasannya dan melanggar hak ketuhanan dalam meletakkan
syariat kepada manusia.”[xviii]
Selain itu, ayat
ketiga dan keempat tersebut menegaskan penolakan terhadap kekuasaan selain
daripada Tuhan. Khurafat dan kepercayaan karut seperti tangkal dan sebagainya
ditolak, kerana keesaan Tuhan selain menolak khayalan Tuhan itu beranak atau
diperanak, ia membebaskan akal manusia daripada kekarutan, hingga menjadi lemah
dan tunduk kepada perkara khurafat kerana segala apa selain Tuhan ialah makhluk
dan semua makhluk itu bersifat sementara dan lemah.
Pemikiran ini juga
terpakai apabila manusia berhadapan dengan penguasa yang zalim dan jahat. Dalam
al-Quran, kisah pemimpin diktator, zalim dan menindas diulang-ulang di banyak
ayat yang berbeza. Sebahagian manusia berasa lemah dan mengambil keputusan
untuk menyerah dan ‘bersabar’ atas penindasan yang sedang dihadapi. Walhal,
konsep Tauhid yang diajar Islam menyeru kepada mengeluarkan manusia daripada
perhambaan sesama manusia kepada memperhamba diri kepada Tuhan manusia,
daripada kesempitan dunia kepada keluasan dunia dan akhirat, dan daripada
kezaliman atas nama agama kepada keadilan Islam. Pemikiran Tauhid menyeru
kepada setiap manusia ialah sama di sisi Allah, kecuali yang paling bertaqwa
kepada-Nya. Pemikiran berteraskan kasta ditolak keras kerana ia bercanggah
dengan kesamarataan atas dasar Tauhid, demikian juga berdasarkan pemikiran
Tauhid, dalam sesebuah negara undang-undang yang dipakai antara orang miskin
dan orang kaya, rakyat dan pemerintah adalah sama. Kerana Tuhan itu tidak
beranak dan diperanak dan Tuhan itu tiada yang setara dengan-Nya.
Kepada al-Samad kita
bergantung harap
Dalam ayat kedua
surah al-Ikhlas, Allah swt memperkenalkan dirinya sebagai al-Samad. Menurut
al-Asfahani, al-Samad ialah Tuan yang menjadi tujuan oleh setiap yang berhajat
dalam sesuatu urusan.[xix]
Al-Samad menurut Ibn Ashur ialah setiap yang selain daripada-Nya berhajat
kepada-Nya.[xx]
Nama al-Samad yang amat indah ini hanya disebut dalam surah yang bernilai satu
pertiga al-Quran ini, tiada dalam ayat-ayat yang lain. Sayyid Qutb semasa
mengulas tentang al-Samad telah berkata:
“Erti al-Samad
menurut bahasa ialah Tuan yang menjadi tujuan di mana tidak berlaku sesuatu
urusan melainkan dengan izin-Nya. Allah swt ialah Tuan yang tiada tuan
selain-Nya, Dia itu Esa dalam ketuhanannya dan seluruh perkara merupakan hamba
kepada-Nya. Dia merupakan satu-satu yang menjadi tujuan setiap hajat,
satu-satunya yang menjawab permintaan orang yang memerlukan. Dia lah yang
melakukan setiap perkara dengan izin-Nya, tiada sesiapa boleh menjadikan
sesuatu perkara berlaku bersama-sama-Nya. Sifat ini adalah bermula dengan
hal-Nya yang Maha Esa.”[xxi]
Begitu indah dan
mendalam sekali maksud nama Allah al-Samad ini,hakikatnya setiap manusia
sentiasa berinteraksi dengan al-Samad. Dalam kehidupan, manusia akan berhadapan
dengan kesukaran dan kadang-kadang seperti sudah tiada jalan keluar, maka
manusia mengadu memanggil nama Tuhannya, memohon kemudahan. Al-Samad itu sentiasa
hadir dalam hidup kita sama ada ketika kita senang atau susah, siang atau
malam. Adapun (kebanyakan) kita, memilih untuk meminta dan mengadu kepada
al-Samad hanya ketika sedang ditimpa susah.
Ketika kita kabur
dengan jalan di hadapan, al-Samad lah yang memimpin menuntun kita sampai ke
destinasi yang dimahukan. Ketika kita sendiri meragui kemampuan kita berhadapan
dan menyelesaikan sesuatu masalah, al-Samad berbicara: “Allah tidak membebankan
seseorang melainkan kadar kemampuannya” (3:286). Ketika kita berasa sedang
sendirian dan tidak punya teman untuk dikongsi duka dan lara, al-Samad berkata:
“dan Dia bersama-sama kamu di mana sahaja kamu berada” (57:4). Sebahagian
manusia awalnya sombong untuk mengingati al-Samad, tetapi sampai satu masa
manusia itu akan terduduk tidak terkata apabila ditimpa sesuatu musibah, lalu
selepas peristiwa itu manusia itu mula berkenalan dengan al-Samad.
Di samping itu, nama
Allah al-Samad ini mengajar kita sesuatu, iaitu mencontohi sifat Allah yang
mulia ini dengan sentiasa ringan tulang membantu sesiapa sahaja yang
memerlukan. Bertanya tentang sejauh mana kualiti keimanan kita terjawab dengan
sejauh mana kita membantu orang yang memerlukan. Bertanya tentang di mana Tuhan
di hati kita ialah bertanya tentang di mana orang miskin dan golongan yang
ditindas di fikiran kita. Inilah persoalan keesaan Tuhan dan hakikat keimanan
yang ditampilkan menerusi surah pendek ini, ia berkait dengan penghayatan akan
nilai besar dalam bertuhan, iaitu sejauh mana kita serius mahu menyumbang
kepada manusia dan kemanusiaan?
[i] Al-Raghib
al-Asfahani, Mufradat Alfazh al-Quran, suntingan Mustafa bin al-Adawi, cetakan
pertama. (Mansoura: Maktabah Fayyadh, 2009) hlm. 210.
[ii]
Muhammad al-Tahir Ibn Ashur, al-Tahrir wa al-Tanwir (Tunisia: Dar Suhnun) jilid
12, hlm. 609-610
[iii]
Ibid, hlm. 612.
[iv]
Sayyid Qutb, Fi Zilal al-Quran cetakn ke-34 (Kaherah: Dar al-Shuruq, 2004)
jilid 6, hlm. 4002.
[v]
Al-Bukhari
[vi] Muhammad
Abduh dalam tafsir Juzuk Ammanya, dipetik dalam al-A’mal al-Kamilah Li al-Imam
al-Shaykh Muhammad Abduh, tahqiq oleh Muhammad Imarah, cetakan pertama
(Kaherah: Dar al-Shuruq, 1993) hlm. 535-536.
[vii]
Al-Suyuthi, Asbab al-Nuzul, tahqiq Muhammad Salah, cetakan pertama (Kaherah:
Maktabah al-Rahhab, 2007) hlm. 247, Ibnu Kathir, Tafsir al-Quran al-Azim
(Kaherah: Dar al-Manar, 2002) jilid 4, hlm. 553
[viii]
Muhammad Rashid Redha, Tafsir
al-Manar (Tafsir al-Quran al-Hakim), cetakan kedua. (Beirut: Dar al-Kutub
al-Ilmiyah, 2005) jilid 1, hlm. 34.
[ix] Ibid, jilid 1 hlm. 35.
[x] Ibid, jilid 11, hlm. 187.
[xi] Ibid, jilid 11, hlm. 187-188
[xii] Muhammad al-Ghazali, al-Mahawir
al-Khamsah Li al-Quran al-Karim, cetakan keempat (Kaherah: Dar al-Shuruq, 2010)
hlm. 21.
[xiii]
Al-Qaradhawi, Kayf Nata’amal
Ma’a al-Quran, cetakan kelapan (Kaherah: Dar al-Shuruq, 2011) hlm. 73-74
[xiv] Fathi Hasan al-Malkawi, Manzumah
al-Qiyam al-‘Ulya: al-Tauhid wa al-Tazkiyah wa al-‘Umran, cetakan pertama
(Herndon: International Institute of Islamic Thought), hlm. 23.
[xv] Muhammad al-Ghazali, al-Mahawir
al-Khamsah Li al-Quran al-Karim, cetakan keempat (Kaherah: Dar al-Shuruq, 2010)
hlm. 21.
[xvi]
Al-Qushayri, Abu al-Qasim, al-Risalah al-Qushayriyyah, cetakan keempat
(Kaherah: Dar al-Salam, 2010) hlm. 120-121.
[xvii]
Ibnu Kathir, Tafsir al-Quran al-Azim (Kaherah: Dar al-Manar, 2002) jilid 2,
hlm. 348
[xviii]
Al-Qaradhawi, al-Halal wa
al-Haram fi al-Islam, cetakan ke-29 (Kaherah: Wahbah, 2007) hlm. 23-24
[xix]
Al-Raghib al-Asfahani, Mufradat Alfazh al-Quran, suntingan Mustafa bin
al-Adawi, cetakan pertama. (Mansoura: Maktabah Fayyadh, 2009) hlm. 368.
[xx]
Muhammad al-Tahir Ibn Ashur, al-Tahrir wa al-Tanwir (Tunisia: Dar Suhnun) jilid
12, hlm. 617.
[xxi]
Sayyid Qutb, Fi Zilal al-Quran cetakn ke-34 (Kaherah: Dar al-Shuruq, 2004)
jilid 6, hlm. 4004.
0 comments:
Post a Comment