Ucapan Perayaan Bukan Muslim: Dari Hukum, Ke Tujuan dan Nilai
Persaudaraan kemanusiaan harus terus diangkat dan diperkukuh. |
1) Perbahasan mengenai hukum kepada Muslim dalam mengucapkan tahniah atas perayaan penganut agama lain sentiasa timbul, khasnya dalam kalangan komuniti majoriti Muslim. Ia timbul kebiasaannya berikutan rasa bertanggungjawab seseorang Muslim untuk melakukan aktiviti seharian berpandukan panduan agama, kerana menurut Islam, agama ialah sebuah cara hidup.
2) Secara umumnya, persoalan ini menimbulkan dua jawapan dan pandangan,
iaitu jawapan yang melarang dan mengizinkan. Antara fatwa yang tidak
membenarkan datang daripada tokoh ilmuan terkenal dari Arab Saudi iaitu
Muhammad bin Soleh al-Uthaymeen dalam kitab fatwanya. Beliau juga mendatangkan
pandangan tokoh silam, Ibn al-Qayyim dalam karangannya bertajuk Ahkam Ahl
al-Dhimmah. Antara hujahnya (dan hujah pihak lain yang melarang) ialah bahawa
orang yang mengucapkan ucapan khas sempena perayaan kaum bukan Muslim, maka ia
seolah-olah meredhai akidah dan kepercayaan mereka. Pihak yang melarang juga
kebiasaannya menyatakan perbuatan tersebut sebagai menyerupai penganut agama
lain. Selain itu, al-Qaradawi menyebut dalam kitab Fatawanya (juga dalam Fiqh
al-Aqalliyyat – halaman 145 hingga 153, selain turut
dimuatkan oleh ‘Allama ‘Abdullah ben Bayyah dalam kitabnya Sina’ah al-Fatwa
wa Fiqh al-Aqalliyyat – halaman 424 hingga 431) mengenai Ibn Taymiah yang
melarang ucapan tahniah atas perayaan penganut agama lain.
3) Ibn Taymiah menurut al-Qaradawi merupakan antara yang keras dalam
persoalan ini, contohnya dalam karangannya bertajuk Iqtidha’ al-Sirat
al-Mustaqim. Shaykh Ben Bayyah semasa melakukan komentar berkenaan
pandangan Ibn Taymiah (yang dipetik sebahagian sarjana sebagai melarang)
tersebut, beliau menyatakan bahawa riwayat yang lebih tepat pada pandangannya
ialah Ibn Taymiah sendiri berpandangan akan keharusan mengucapkan tahniah atas
perayaan bukan Muslim. Pandangan tersebut boleh ditemui dalam al-Insaf
karangan al-Mardawi (lihat Abdullah Ben Bayyah, Sina’ah al-Fatwa,
halaman 430). Hal ini menunjukkan kurang tepat dakwaan bahawa Ibn Taymiah hanya
diriwayatkan sebagai melarang semata-mata, kerana al-Mardawi menyatakan
sebaliknya dalam al-Insaf. Sementara itu, al-Qaradawi menyebut (jika tepat disandarkan pandangan
Ibn Taymiah dalam Iqtidha’al-Sirat al-Mustaqim) bahawa pandangan Ibn
Taymiah berdasarkan konteks. Justeru beliau berpandangan jika Ibn Taymiah hidup
pada zaman ini, sama ada Ibn Taymiah akan menukar pandangannya atau jika tidak,
akan lebih ringan sikapnya dalam melarang.
4) Al-Qaradawi dan Ben Bayyah merupakan antara sebilangan ulama yang
mengizinkan ucapan tahniah atas perayaan bukan Muslim. Pelbagai hujah yang
diberikan mereka, sebahagiannya lebih kepada hujah dalil-dalil umum yang
menyeru kepada berbuat baik terhadap kaum bukan Muslim yang tidak bermusuh dan
memerangi Muslim (60:8-9). Selain itu, ia juga berasaskan hubungan antara
Muslim dan Ahl al-Kitab yang mempunyai beberapa kelonggaran tertentu seperti
perkahwinan dan sembelihan (5:5).
5) Al-Quran menyeru kepada membalas ucapan dan penghormatan baik dengan
balasan yang lebih baik, atau setidak-tidaknya serupa dengan ucapan awal (4:87).
Ibn Kathir dalam tafsirnya akan ayat tersebut menyatakan bahawa Ibn Abbas
diriwayatkan berkata: “Sesiapa dari makhluk Allah yang memberi salam kepadamu,
maka balaslah kepadanya sekalipun dia seorang penganut agama majusi, kerana
Allah berkata: “ucaplah dengan ucapan yang lebih baik daripadanya atau
sekurang-kurangnya sama,”” Demikian juga satu riwayat bahawa satu hari seorang
penganut Majusi telah memberi salam kepada Ibn Abbas, lalu Ibn Abbas berkata: “wa
‘alaykum al-salam wa rahmah Allah” lantas sebahagian sahabat bertanya: “kamu
berkata kepadanya ‘dan rahmat Allah’?”, Ibn Abbas menjawab: “Tidakkah dalam
rahmat Allah dia sedang hidup?” (Lihat Fiqh al-Aqalliyyat – halaman 149)
6) Pengajaran paling penting dan utama sebelum kita pergi lanjut ialah
persoalan ini ada perselisihan pandangannya di sisi para ulama, sejak dahulu
hingga sekarang. Justeru tidak harus bersikap keras dan melampau dalam hal ini.
Saya secara peribadi setuju dengan pandangan yang membolehkan ucapan tahniah ke
atas perayaan bukan Muslim, khasnya dalam konteks Malaysia yang jamak bangsa
dan agama, malahan guru kami Prof Dr Uqlah Ibrahim turut berpandangan ia suatu
keharusan dan tiada masalah. Kepada sesiapa yang tidak bersetuju, tidak
bermaksud mereka kurang sederhana atau ‘jumud’, demikian juga pihak yang bersetuju dengan larangan janganlah berkata pihak yang memberi ucapan sebagai 'longgar' dalam praktis agama, setiap manusia bebas untuk
berpegang dengan pandangan yang mereka yakin. Memberi ucapan atau tidak memberi
ucapan tidak seharusnya dijadikan ukuran seseorang itu Muslim yang ‘baik’, ‘sederhana’
atau sebaliknya. Ia sekadar sebuah usaha dan mekanisme dalam menjaga hubungan sesama
manusia, bukanlah segala-galanya kerana tuntutan berbuat baik dengan seluruh
manusia dan kehidupan tetap menjadi mesej utama Islam.
7) Barangkali kita kadang-kadang terlalu obses dengan perbincangan hukum
hingga secara tanpa sedar, terabai perbincangan soal tujuan dan matlamat yang
mahu dicapai menerusi hubungan antara Muslim dan bukan Muslim, bahkan
hakikatnya hubungan sesama manusia (rentas agama dan bangsa)! Dalam kehidupan
bernegara dan bermasharakat yang jamak agama, bangsa dan budaya, kita tidak
perlu mengabaikan ruh penting dalam persaudaraan kemanusiaan dan persaudaraan
kenegaraan. Ia mempunyai asas yang sangat kukuh dalam Islam. Bahkan jika
dilihat dalam pelbagai ayat, para Nabi digelar Allah swt sebagai “akhuhum”
(saudara mereka) semasa merujuknya dengan kaum masing-masing, sekalipun kaum
mereka menentang ajaran yang disampaikan (contohnya 7:73, 7:85, 11:50, 11:61,
11:84, 27:45 dan 26:36). Bermaksud sekalipun berbeza agama (bahkan menentang
sesuatu ajaran agama), ia tidak menghalang untuk wujudnya persaudaraan
kemanusiaan dan persaudaraan kenegaraan.
8) Nabi saw sendiri menyeru kepada akhlak yang mulia kepada seluruh
manusia, bahkan baginda saw diutuskan untuk menyempurnakan akhlak yang mulia (al-Bazzar
dalam Musnadnya – 15/364) dan dalam satu hadis Nabi saw menyebut “berakhlaklah
kepada manusia dengan akhlak yang baik.” (riwayat al-Tirmidhi, hadis hasan) Baginda
menggunakan perkataan ‘manusia’ dan bukannya sekadar ‘Muslim’. Demikian juga
hadis yang menyebut tentang tidak sempurna keimanan seseorang sehinggalah dia
mencintai saudaranya sebagaimana dia mencintai dirinya sendiri (riwayat
al-Bukhari dan Muslim). Imam Ibn Rajab al-Hanbali menulis dalam sharahnya akan
hadis tersebut bahawa terdapat sebahagian sarjana Islam merujuk perkataan ‘saudaranya’
(akhihi) sebagai saudaranya dari kalangan manusia secara umum, bukan
sekadar saudara Muslim. Demikian juga kata Ben Bayyah dalam tulisannya bertajuk
al-Qiyam al-Mushtarakah.
9) Hakikatnya perbincangan tentang interaksi dan hubungan antara sesama
manusia (Muslim dan bukan Muslim) bukan semata-mata terhad dengan perbincangan
hukum mengucapkan tahniah atas perayaan mereka, ia juga perbincangan tentang
saling hidup aman, makmur dan sentosa. Ia tentang Muslim dan seluruh penganut
agama lain – termasuk yang tiada agama – haruslah bersatu padu atas persamaan
tertentu dalam menegakkan keadilan dan menentang kezaliman dan penindasan. Ia bukan
sekadar halal haram, tetapi tentang nilai-nilai utama seperti keadilan dan
hak-hak asas yang disepakati dan universal yang mesti sama-sama diangkat tanpa
mengira kaum, agama dan sistem kepercayaan. Demikian juga, perbincangan tentang
mengucapkan tahniah atas perayaan penganut agama lain ialah perbincangan
berbuat baik sesama manusia, bukannya orang yang mengucapkannya harus menyindir
dan melakukan sarkastik terhadap pihak yang berpandangan tidak harus
mengucapkannya (paradoks sungguh, berbuat baik sebelah pihak, kemudian
menyindir pihak yang lain!). Yang demikian kerana bertanya tentang kualiti
spiritual dan intelektual kita terjawab dengan bagaimana kita berinteraksi
dengan orang yang kita tidak bersetuju dengan mereka.
10) Akhirnya, saya mengambil kesempatan mengucapkan selamat menyambut Hari Natal kepada rakan-rakan yang beragama Kristian.
Terus memperkukuh persaudaraan kemanusiaan dan saling hidup dengan aman dan
makmur, jauh dari sebarang sentimen agama dan bangsa. Isu agama tidak
boleh dipolitikkan, mari bina masa depan baharu yang lebih baik. Bersatu atas
kepelbagaian.
0 comments:
Post a Comment