Negara Bangsa, Berhala Baharu Zaman ini
Penulis makalah ini (dalam bahasa Arab), Prof Dr Jasser Auda(kiri): Professor Maqasid Shariah di Fakulti Pengajian Islam, Qatar Foundation, Doha, Qatar. |
Antara
matlamat dan tujuan puasa Ramadan ialah pendidikan kepada orang yang berpuasa
untuk ikhlas kepada Allah, di mana seseorang itu menahan dirinya dari makanan
dan minuman sekalipun dia bersendirian, dia mendapati bahawa tiada yang
melihatnya melainkan Penciptanya, maka dia dididik supaya mengesakan-Nya yang
tiada sekutu bagi-Nya.
Namun
demikian, syirik (penyekutuan) akan Allah berlaku dengan bentuk yang baharu
pada zaman ini. Bahkan ia kelihatan pada bulan Ramadan yang penuh kelebihan, pada
tahun ini, yang mana bulan ini mengajak kepada tauhid dan prinsip-prinsip
akidah.
Syirik
yang baharu ini ialah dalam penyembahan “negara kebangsaan”, bahkan
kadang-kadang mengkuduskannya mengatasi Allah, lalu menyia-nyiakan setiap nilai
akidah dan akhlak keIslaman serta keAraban, bahkan kemanusiaan dalam perjalanan
“negara” yang esa tersebut, tiada sekutu baginya!
Antara manifestasi
penyembahan berhala baharu ini ialah kebanyakan umat Islam dan khasnya bangsa
Arab mengabaikan Gaza yang terluka, yang mana syaitan zionis sedang
menyakitinya dan bertindak keras terhadap masharakat awam dengan senjata-senjata-senjata
yang dilarang. Demikian juga dengan al-Quds yang mulia, yang mana derasnya
perancangan jahat menentang penduduk dan tempat-tempat suci di al-Quds.
Malahan
pengkhianatan itu melampaui dari sekadar sebuah tindakan tercela yang negatif
atau semata-mata sebuah perbuatan diam, menjadi sebuah kerjasama yang
benar-benar berlaku bersama-sama musuh-musuh umat, yang mana mereka dari
kalangan orang yang menyangka diri mereka sebagai “sebaik-baik tentera di muka
bumi”. Pengkhianatan terhadap kemanusiaan, Arabisme dan agama tersebut dibicara
dengan nama “kepentingan nasional”, “keamanan bangsa” dan kepentingan “negara
kebangsaan”, tiada sekutu baginya. (penterjemah: maksud penulis dengan
“sebaik-sebaik tentera di muka bumi” tentera Mesir sebagaimana didakwa mereka
dan segelintir tokoh agama sebelum ini berdasarkan sebuah hadis yang bertaraf da’if)
Perkara
ini terus berkait dengan berhala besar ini, maka ke atas setiap suara untuk
diam, patahnya pen-pen, dan tiada satu jiwa pun yang berbicara melainkan dengan
keizinan “negara”, tiada sekutu baginya.
Antara
manifestasi mengerikan dalam penyekutuan yang baharu ini dalam penyembahan
“negara” ialah penderitaan kemanusiaan yang sedang berlaku di Syria, yang mana
dunia tidak melihat atau berinteraksi dengan isu tersebut sepanjang tahun-tahun
(penderitaan) itu sebagai jenayah-jenayah yang mengerikan. Semata-mata kerana
ia dilakukan oleh “negara”, bahkan sebahagian cerdik pandai yang rosak sedang
menghalalkan jenayah-jenayah ini dengan menyatakan bahawa menjadi hak “negara “
itu untuk mempertahankan kedaulatan dan batas-batasnya, dan untuk membunuh
serta menghalau rakyatnya sendiri demi mengekalkan kedaulatannya di buminya,
walaupun seluruh rakyat binasa.
Bahkan
“dunia yang bebas” menghalalkan polisi-polisinya dengan sangat halus menerusi
jalan penyifatan apa yang sedang terjadi sebagai sebuah krisis dalam negara dan
perang saudara. Lalu dengan nama kedaulatan “negara”, kita berjalan dalam perangkap-perangkap mereka yang satu terhadap pihak yang lain demi merangka Timur Tengah yang baharu.
Sebagaimana
kita sedang melihat ketidakadilan yang bersangatan oleh “negara” Iraq dalam
menentang unsur yang besar di sana iaitu Sunni yang berbangsa Arab. Maka kamu
melihat sejak permulaan pembahagian yang aneh dan pelik untuk unsur-unsur
“negara” itu dengan pembahagian Syiah, Sunni dan orang Kurdi, seolah-olah orang
Kurdi bukan dari kalangan Sunni jika kita melihat dari sudut mazhab dan bukannya
keturunan. Begitu juga seolah-olah Sunni dan Syiah di sana tidak berkongsi
identiti keAraban jika kita melihat kepada keturunan dan bukannya mazhab, dan
seolah-olah pembahagian ini terhadap unsur-unsur “negara” merupakan suatu yang
“biasa”.
Kemudian
pembahagian beragenda ini diikuti dengan polisi-polisi dalam negara yang berat
sebelah dan kadang-kadang bersifat menzalimi. Kemudian orang lain dari luar
“sempadan negara” tidak berhak mencampuri urusannya, sehingga kita telah sampai
ke keruntuhan yang pantas lagi luar biasa terhadap kesatuan negara tersebut di
hadapan kumpulan yang kacau lagi penuh keraguan tujuan-tujuannya, mereka
mengkaderkan pemuda-pemuda yang jahil lagi bersemangat dari seluruh dunia dan
mendakwa bahawa mereka telah menegakkan “khilafah”, apa jalannya engkau dapat tahu apa itu khalifah?
Sungguh,
telah berlaku jenayah-jenayah yang melanggar kehormatan, bahkan pencabulan
terhadap lelaki dan wanita di “ibu dunia” (Mesir), hinggakan jenayah-jenayah
yang kejam itu menjadi suatu yang biasa dalam laporan-laporan badan hak asasi
manusia di pelbagai tempat.
Namun
demikian antara yang paling menakjubkan ialah apabila kita mendapati orang yang
memberi pandangan menghalalkan perbuatan itu, kerana “kehebatan negara” – tiada
sekutu baginya – berbanding ujian itu, dan ia merupakan sebuah nilai yang harus
kita pelihara mengatasi apa-apa nilai yang lain.
Dengan
nama “kehebatan negara” yang tiada sekutu baginya; ada yang dirogol, dibunuh,
diseksa dan manusia sedang mati, sementara “negara” sedang hidup. Kemudian
kedaulatan undang-undang dicabuli, bahkan demikian juga nilai undang-undang itu
sendiri, dengan hukuman-hukuman gila yang menghukum mati ratusan demi ratusan penentang
pemerintahan askar menerusi perundangan kebangsaannya “yang mulia”, dan dengan
tuduhan-tuduhan yang gila lagi pelik, selain mahkamah-mahkamah tidak berdiri
bersama-sama sekecil-kecil prinsip perundangan, sambil sembarangan dalam
penangkapan dan hukuman denda.
Semua
itu berlaku dengan bentuk yang memalukan dan tidak pernah berlaku dalam sejarah
“negara moden”, yang mana dunia telah mengetawakan kita, kemudian dikatakan
kononnya hukuman-hukuman ini ialah untuk memelihara “negara” daripada orang
yang telah mengkhianatinya. Sebaik-baik dalil di sisi mereka berkenaan
pengkhianatan tersebut ialah persepakatan dengan perjuangan isu Palestin, yang
mana ia merupakan “sudut asing” berdasarkan perkiraan kepentingan “negara”.
Maka
persepakatan bersama Zionis dengan nama berhala “negara” suatu yang legal,
sementara persepakatan dengan perjuangan isu Palestin dengan nama kepentingan
“umat” pula suatu yang dilarang.
Kemudian
lebih teruk lagi ialah apabila mufti di negara Mesir melibatkan diri – mufti demi
mufti – dalam penumpahan darah orang yang tidak bersalah, para pendakwah dan
reformis, kadang-kadang atas (kenyataan) bahawa mereka merupakan “khawarij”,
dengan erti mereka telah keluar (menentang) “negara” – tiada sekutu baginya –
lalu penentangan ini dianggap sebagai “riddah” yang melayakkan hukuman bunuh
tanpa pendakwaan, bahkan (tanpa) “diminta bertaubat”. Kadang-kadang pula
menerusi hukuman-hukuman mati yang mana pertimbangan-pertimbangan yang berkait
dengan penentangan “kekuasaan negara” meletakkan kewajaran-kewajaran “legitimasinya”,
lalu pada kali ini para ilmuan menerusi syirik berwarna baharu ini melibatkan
diri dengan nama Islam.
Hakikatnya
pemberian fatwa dalam umat Islam secara terasnya tidak sah untuk mengikuti
kuasa eksekutif dalam "negara" ini atau itu, lalu ilmuan yang
bertaraf mufti menerima belanjawan daripada pemerintah, dan bersama-sama belanjawan
itu ada perintah dan arahan rasmi.
Pemberian
fatwa dalam umat Islam – sepanjang sejarahnya yang panjang – merupakan kedudukan
yang bebas dan tersendiri yang diperoleh ulama besar yang mana umat Islam
belajar daripada mereka dengan penuh penerimaan pada setiap zaman, bukannya
orang-orang yang ditentukan oleh pemerintah dalam “negara”.
Apabila
tertegaknya institusi fatwa secara kolektif, ia tidak sah melainkan jika
bersifat tersendiri (bebas) dari segi
kewangan, pentadbiran dan politik, dan menuruti badan keilmuan yang mempunyai
sistem wakaf yang tersendiri.
“Jawatan”
(dalam) pemberian fatwa dalam negara bangsa menerusi bentuknya yang semasa
merupakan satu perkara baharu (bidaah) dalam urusan kepolitikan Uthimaniyyah. Namun
dalam realiti kita pada hari ini, hari demi hari mengukuhkan bahawa ia suatu
bidaah yang buruk dan batil, dan bukannya bidaah yang baik dan diterima.
Kemudian
negara-negara “lain” berinteraksi dengan apa yang sedang berlaku di Palestin,
Syria, Iraq, Mesir, Libya, Yaman dan lain-lain menerui pandangan “kepentingan
nasional”. Oleh itu pendirian-pendirian kepolitikan – kecuali sesiapa yang
Allah kasihi – tidak mengenal prinsip dan nilai, kecuali kepentingan
kepolitikan dan ekonomi untuk sesebuah negara bangsa. (Mereka tidak mengenal
prinsip dan nilai) Sekalipun atas perkiraan agama, kebenaran, dan bahkan
perkiraan semua manusia dalam implikasi-implikasi sesuatu perkara.
Sedang berlangsung
jenayah-jenayah yang dahsyat dan penyembelihan-penyembelihan yang berdarah di
pelbagai negara Muslim dan bukan Muslim; dari Myanmar, Bangladesh dan Filipina
hinggalah ke Sudan, Somalia dan Nigeria, selain apa yang sdang berlaku di
Palestin, Syria, Iraq dan Mesir. Kita tidak mendapati anak-anak Islam yang
bersuara untuknya, dan tidak juga mengingkarinya, memandangkan jenayah-jenayah
ini sedang berlaku di “negara-negara” lain yang mempunyai “kedaulatan akan apa
yang berada dalam sempadan tanah airnya”.
Mereka masih
menyembah berhala-berhala negara mereka, tidak kesalahan pada apa yang mereka
sedang lakukan, ia merupakan suatu yang mendekatkan diri mereka dengan
berhala-berhala tersebut. Sebagai tambahan, kita menyebut di sini bahawa kecintaan
akan negara merupakan nilai keIslaman dan kemanusiaan yang tidak ditolak atau
diingkari oleh seseorang Muslim. Rasulullah SAW berkata tentang Mekah: “Kalau
bukan kerana pendudukmu menghalau aku darimu, nescaya aku tidak akan keluar.”
Tetapi perbincangan
kita di sini bukannya tentang mencintai tanah air dan memberi kesetiaan
kepadanya, ia merupakan suatu yang tabii dan legal. Perbincangan kita ialah
tentang penyembahan berhala baharu yang bernama “negara bangsa”, yang mana
golongan yang berniat jahat sentiasa mengelirukan antara “negara bangsa” dan
faham tanah air itu sendiri demi merealisasikan matlamat-matlamat kepolitikan opportunisme
mereka, selain kepentingan-kepentingan kebendaan mereka yang salah.
Sebagai
tambahan juga, dinyatakan bahawa orang yang mencipta faham “negara bangsa”
ialah Barat, tiada pada mereka kemusykilan-kemusykilan yang menyedihkan ini
dalam realiti semasa mereka. Hal yang demikian lantaran mereka sedang
merealisasikan faham ini dalam dunia realiti di tempat yang betul, ia
disebabkan sesebuah negara hanyalah sebuah struktur birokrasi yang mana
tujuannya ialah untuk merealisasikan kepentingan umum, bukanlah negara itu
sendiri merupakan tujuan.
Bahkan sesungguhnya
sekalipun mereka menciptakan faham ini – dan mengeksportnya kepada kita – tetapi
mereka sendiri melampauinya untuk merealisasikan kepentingan umum pada
peringkat kesatuan-kesatuan negara tertentu dan kerjasama-kerjasama
ketenteraan, kepolitikan dan ekonomi, betapa jauhnya kita dari contoh mereka.
Adakah ini
masanya, khasnya kita sedang berada pada bulan puasa dan (bulan) tauhid untuk
mengesakan Tuhan dan menahan dari menyembah berhala yang bernama “negara bangsa”
ini? Sudahkah tiba masanya untuk kita meletakkan “negara bangsa” di tempatnya
yang betul, dan berinteraksi dengannya sebagai semata-mata wasilah untuk
menguruskan urusan masharakat moden dan merealisasikan kepentingan umum, tanpa
menjadikan kepentingannya lebih utama berbanding kepentingan agama, kehidupan
kemanusiaan dan kemuliaan yang telah Allah berikan kepada anak-anak Adam?
Ini tidak
bererti menyeru kepada sistem yang kacau, sama ada Islamisme yang bersifat ISIS
(Islamic State of Iraq and Syria) ataupun liberal anarchism, kerana “negara
bangsa” pada hari ini merupakan sebahagian yang tidak terpisah dari realiti
kehidupan dan kepentingan manusia. Tetapi ia bererti negara sebetulnya menjadi
wasilah yang berkhidmat kepada manusia dan kemanusiaan, bukannya nilai “negara”
lebih tinggi daripada nilai manusia, kehidupan dan kemuliaannya.
Negara itu sendiri merupakan sebuah
wasilah untuk memelihara manusia, bukannya untuk menceroboh nilainya dengan
nama memelihara entiti legenda tersebut yang tergambar dalam khayalan-khayalan
manusia.
Akhirnya di kedudukan ini – sebagai
masharakat Arab – kita mesti mengingati siapakah yang telah meletakkan sempadan-sempadan
itu dan mencipta berhala-berhala tersebut sejak awal?
Sekiranya masharakat pagan Arab yang
dahulu telah menyembah berhala-berhala dari ukiran tangan-tangan mereka, maka
sebahagian masharat Arab pada hari ini telah menyembah berhala-berhala yang diukir
oleh Sir Mark Sykes dari Britain dan diplomat Perancis Francois George-Picot. Pengukirannya yang baharu berulang kembali
kepada kita pada hari ini oleh pemerintah-pemerintah di Barat dan Timur!
*Makalah tulisan Dr Jasser Auda ini tersiar di laman web rasmi Kesatuan Ulama Muslim Sedunia.
*Makalah tulisan Dr Jasser Auda ini tersiar di laman web rasmi Kesatuan Ulama Muslim Sedunia.
1 comments:
Perkataan faham tu rsenya lbh baik ditukr kpd kefahaman
Post a Comment