Saturday 19 July 2014

Negara Bangsa, Berhala Baharu Zaman ini

Penulis makalah ini (dalam bahasa Arab), Prof Dr Jasser Auda(kiri): Professor Maqasid Shariah di Fakulti Pengajian Islam, Qatar Foundation, Doha, Qatar.
                Antara matlamat dan tujuan puasa Ramadan ialah pendidikan kepada orang yang berpuasa untuk ikhlas kepada Allah, di mana seseorang itu menahan dirinya dari makanan dan minuman sekalipun dia bersendirian, dia mendapati bahawa tiada yang melihatnya melainkan Penciptanya, maka dia dididik supaya mengesakan-Nya yang tiada sekutu bagi-Nya.

                Namun demikian, syirik (penyekutuan) akan Allah berlaku dengan bentuk yang baharu pada zaman ini. Bahkan ia kelihatan pada bulan Ramadan yang penuh kelebihan, pada tahun ini, yang mana bulan ini mengajak kepada tauhid dan prinsip-prinsip akidah.

                Syirik yang baharu ini ialah dalam penyembahan “negara kebangsaan”, bahkan kadang-kadang mengkuduskannya mengatasi Allah, lalu menyia-nyiakan setiap nilai akidah dan akhlak keIslaman serta keAraban, bahkan kemanusiaan dalam perjalanan “negara” yang esa tersebut, tiada sekutu baginya!

                Antara manifestasi penyembahan berhala baharu ini ialah kebanyakan umat Islam dan khasnya bangsa Arab mengabaikan Gaza yang terluka, yang mana syaitan zionis sedang menyakitinya dan bertindak keras terhadap masharakat awam dengan senjata-senjata-senjata yang dilarang. Demikian juga dengan al-Quds yang mulia, yang mana derasnya perancangan jahat menentang penduduk dan tempat-tempat suci di al-Quds.

                Malahan pengkhianatan itu melampaui dari sekadar sebuah tindakan tercela yang negatif atau semata-mata sebuah perbuatan diam, menjadi sebuah kerjasama yang benar-benar berlaku bersama-sama musuh-musuh umat, yang mana mereka dari kalangan orang yang menyangka diri mereka sebagai “sebaik-baik tentera di muka bumi”. Pengkhianatan terhadap kemanusiaan, Arabisme dan agama tersebut dibicara dengan nama “kepentingan nasional”, “keamanan bangsa” dan kepentingan “negara kebangsaan”, tiada sekutu baginya. (penterjemah: maksud penulis dengan “sebaik-sebaik tentera di muka bumi” tentera Mesir sebagaimana didakwa mereka dan segelintir tokoh agama sebelum ini berdasarkan sebuah hadis yang bertaraf da’if)

                Perkara ini terus berkait dengan berhala besar ini, maka ke atas setiap suara untuk diam, patahnya pen-pen, dan tiada satu jiwa pun yang berbicara melainkan dengan keizinan “negara”, tiada sekutu baginya.

                Antara manifestasi mengerikan dalam penyekutuan yang baharu ini dalam penyembahan “negara” ialah penderitaan kemanusiaan yang sedang berlaku di Syria, yang mana dunia tidak melihat atau berinteraksi dengan isu tersebut sepanjang tahun-tahun (penderitaan) itu sebagai jenayah-jenayah yang mengerikan. Semata-mata kerana ia dilakukan oleh “negara”, bahkan sebahagian cerdik pandai yang rosak sedang menghalalkan jenayah-jenayah ini dengan menyatakan bahawa menjadi hak “negara “ itu untuk mempertahankan kedaulatan dan batas-batasnya, dan untuk membunuh serta menghalau rakyatnya sendiri demi mengekalkan kedaulatannya di buminya, walaupun seluruh rakyat binasa.

                Bahkan “dunia yang bebas” menghalalkan polisi-polisinya dengan sangat halus menerusi jalan penyifatan apa yang sedang terjadi sebagai sebuah krisis dalam negara dan perang saudara. Lalu dengan nama kedaulatan “negara”, kita berjalan dalam perangkap-perangkap mereka yang satu terhadap pihak yang lain demi merangka Timur Tengah yang baharu.

                Sebagaimana kita sedang melihat ketidakadilan yang bersangatan oleh “negara” Iraq dalam menentang unsur yang besar di sana iaitu Sunni yang berbangsa Arab. Maka kamu melihat sejak permulaan pembahagian yang aneh dan pelik untuk unsur-unsur “negara” itu dengan pembahagian Syiah, Sunni dan orang Kurdi, seolah-olah orang Kurdi bukan dari kalangan Sunni jika kita melihat dari sudut mazhab dan bukannya keturunan. Begitu juga seolah-olah Sunni dan Syiah di sana tidak berkongsi identiti keAraban jika kita melihat kepada keturunan dan bukannya mazhab, dan seolah-olah pembahagian ini terhadap unsur-unsur “negara” merupakan suatu yang “biasa”.

                Kemudian pembahagian beragenda ini diikuti dengan polisi-polisi dalam negara yang berat sebelah dan kadang-kadang bersifat menzalimi. Kemudian orang lain dari luar “sempadan negara” tidak berhak mencampuri urusannya, sehingga kita telah sampai ke keruntuhan yang pantas lagi luar biasa terhadap kesatuan negara tersebut di hadapan kumpulan yang kacau lagi penuh keraguan tujuan-tujuannya, mereka mengkaderkan pemuda-pemuda yang jahil lagi bersemangat dari seluruh dunia dan mendakwa bahawa mereka telah menegakkan “khilafah”, apa jalannya engkau dapat tahu apa itu khalifah?

                Sungguh, telah berlaku jenayah-jenayah yang melanggar kehormatan, bahkan pencabulan terhadap lelaki dan wanita di “ibu dunia” (Mesir), hinggakan jenayah-jenayah yang kejam itu menjadi suatu yang biasa dalam laporan-laporan badan hak asasi manusia di pelbagai tempat.

                Namun demikian antara yang paling menakjubkan ialah apabila kita mendapati orang yang memberi pandangan menghalalkan perbuatan itu, kerana “kehebatan negara” – tiada sekutu baginya – berbanding ujian itu, dan ia merupakan sebuah nilai yang harus kita pelihara mengatasi apa-apa nilai yang lain.

                Dengan nama “kehebatan negara” yang tiada sekutu baginya; ada yang dirogol, dibunuh, diseksa dan manusia sedang mati, sementara “negara” sedang hidup. Kemudian kedaulatan undang-undang dicabuli, bahkan demikian juga nilai undang-undang itu sendiri, dengan hukuman-hukuman gila yang menghukum mati ratusan demi ratusan penentang pemerintahan askar menerusi perundangan kebangsaannya “yang mulia”, dan dengan tuduhan-tuduhan yang gila lagi pelik, selain mahkamah-mahkamah tidak berdiri bersama-sama sekecil-kecil prinsip perundangan, sambil sembarangan dalam penangkapan dan hukuman denda.

                Semua itu berlaku dengan bentuk yang memalukan dan tidak pernah berlaku dalam sejarah “negara moden”, yang mana dunia telah mengetawakan kita, kemudian dikatakan kononnya hukuman-hukuman ini ialah untuk memelihara “negara” daripada orang yang telah mengkhianatinya. Sebaik-baik dalil di sisi mereka berkenaan pengkhianatan tersebut ialah persepakatan dengan perjuangan isu Palestin, yang mana ia merupakan “sudut asing” berdasarkan perkiraan kepentingan “negara”.

                Maka persepakatan bersama Zionis dengan nama berhala “negara” suatu yang legal, sementara persepakatan dengan perjuangan isu Palestin dengan nama kepentingan “umat” pula suatu yang dilarang.

                Kemudian lebih teruk lagi ialah apabila mufti di negara Mesir melibatkan diri – mufti demi mufti – dalam penumpahan darah orang yang tidak bersalah, para pendakwah dan reformis, kadang-kadang atas (kenyataan) bahawa mereka merupakan “khawarij”, dengan erti mereka telah keluar (menentang) “negara” – tiada sekutu baginya – lalu penentangan ini dianggap sebagai “riddah” yang melayakkan hukuman bunuh tanpa pendakwaan, bahkan (tanpa) “diminta bertaubat”. Kadang-kadang pula menerusi hukuman-hukuman mati yang mana pertimbangan-pertimbangan yang berkait dengan penentangan “kekuasaan negara” meletakkan kewajaran-kewajaran “legitimasinya”, lalu pada kali ini para ilmuan menerusi syirik berwarna baharu ini melibatkan diri dengan nama Islam.

                Hakikatnya pemberian fatwa dalam umat Islam secara terasnya tidak sah untuk mengikuti kuasa eksekutif dalam "negara" ini atau itu, lalu ilmuan yang bertaraf mufti menerima belanjawan daripada pemerintah, dan bersama-sama belanjawan itu ada perintah dan arahan rasmi.

                Pemberian fatwa dalam umat Islam – sepanjang sejarahnya yang panjang – merupakan kedudukan yang bebas dan tersendiri yang diperoleh ulama besar yang mana umat Islam belajar daripada mereka dengan penuh penerimaan pada setiap zaman, bukannya orang-orang yang ditentukan oleh pemerintah dalam “negara”.

                Apabila tertegaknya institusi fatwa secara kolektif, ia tidak sah melainkan jika bersifat tersendiri  (bebas) dari segi kewangan, pentadbiran dan politik, dan menuruti badan keilmuan yang mempunyai sistem wakaf yang tersendiri.

                “Jawatan” (dalam) pemberian fatwa dalam negara bangsa menerusi bentuknya yang semasa merupakan satu perkara baharu (bidaah) dalam urusan kepolitikan Uthimaniyyah. Namun dalam realiti kita pada hari ini, hari demi hari mengukuhkan bahawa ia suatu bidaah yang buruk dan batil, dan bukannya bidaah yang baik dan diterima.

                Kemudian negara-negara “lain” berinteraksi dengan apa yang sedang berlaku di Palestin, Syria, Iraq, Mesir, Libya, Yaman dan lain-lain menerui pandangan “kepentingan nasional”. Oleh itu pendirian-pendirian kepolitikan – kecuali sesiapa yang Allah kasihi – tidak mengenal prinsip dan nilai, kecuali kepentingan kepolitikan dan ekonomi untuk sesebuah negara bangsa. (Mereka tidak mengenal prinsip dan nilai) Sekalipun atas perkiraan agama, kebenaran, dan bahkan perkiraan semua manusia dalam implikasi-implikasi sesuatu perkara.

                Sedang berlangsung jenayah-jenayah yang dahsyat dan penyembelihan-penyembelihan yang berdarah di pelbagai negara Muslim dan bukan Muslim; dari Myanmar, Bangladesh dan Filipina hinggalah ke Sudan, Somalia dan Nigeria, selain apa yang sdang berlaku di Palestin, Syria, Iraq dan Mesir. Kita tidak mendapati anak-anak Islam yang bersuara untuknya, dan tidak juga mengingkarinya, memandangkan jenayah-jenayah ini sedang berlaku di “negara-negara” lain yang mempunyai “kedaulatan akan apa yang berada dalam sempadan tanah airnya”.

                Mereka masih menyembah berhala-berhala negara mereka, tidak kesalahan pada apa yang mereka sedang lakukan, ia merupakan suatu yang mendekatkan diri mereka dengan berhala-berhala tersebut. Sebagai tambahan, kita menyebut di sini bahawa kecintaan akan negara merupakan nilai keIslaman dan kemanusiaan yang tidak ditolak atau diingkari oleh seseorang Muslim. Rasulullah SAW berkata tentang Mekah: “Kalau bukan kerana pendudukmu menghalau aku darimu, nescaya aku tidak akan keluar.”

                Tetapi perbincangan kita di sini bukannya tentang mencintai tanah air dan memberi kesetiaan kepadanya, ia merupakan suatu yang tabii dan legal. Perbincangan kita ialah tentang penyembahan berhala baharu yang bernama “negara bangsa”, yang mana golongan yang berniat jahat sentiasa mengelirukan antara “negara bangsa” dan faham tanah air itu sendiri demi merealisasikan matlamat-matlamat kepolitikan opportunisme mereka, selain kepentingan-kepentingan kebendaan mereka yang salah.

                Sebagai tambahan juga, dinyatakan bahawa orang yang mencipta faham “negara bangsa” ialah Barat, tiada pada mereka kemusykilan-kemusykilan yang menyedihkan ini dalam realiti semasa mereka. Hal yang demikian lantaran mereka sedang merealisasikan faham ini dalam dunia realiti di tempat yang betul, ia disebabkan sesebuah negara hanyalah sebuah struktur birokrasi yang mana tujuannya ialah untuk merealisasikan kepentingan umum, bukanlah negara itu sendiri merupakan tujuan.

               Bahkan sesungguhnya sekalipun mereka menciptakan faham ini – dan mengeksportnya kepada kita – tetapi mereka sendiri melampauinya untuk merealisasikan kepentingan umum pada peringkat kesatuan-kesatuan negara tertentu dan kerjasama-kerjasama ketenteraan, kepolitikan dan ekonomi, betapa jauhnya kita dari contoh mereka.

                Adakah ini masanya, khasnya kita sedang berada pada bulan puasa dan (bulan) tauhid untuk mengesakan Tuhan dan menahan dari menyembah berhala yang bernama “negara bangsa” ini? Sudahkah tiba masanya untuk kita meletakkan “negara bangsa” di tempatnya yang betul, dan berinteraksi dengannya sebagai semata-mata wasilah untuk menguruskan urusan masharakat moden dan merealisasikan kepentingan umum, tanpa menjadikan kepentingannya lebih utama berbanding kepentingan agama, kehidupan kemanusiaan dan kemuliaan yang telah Allah berikan kepada anak-anak Adam?

                Ini tidak bererti menyeru kepada sistem yang kacau, sama ada Islamisme yang bersifat ISIS (Islamic State of Iraq and Syria) ataupun liberal anarchism, kerana “negara bangsa” pada hari ini merupakan sebahagian yang tidak terpisah dari realiti kehidupan dan kepentingan manusia. Tetapi ia bererti negara sebetulnya menjadi wasilah yang berkhidmat kepada manusia dan kemanusiaan, bukannya nilai “negara” lebih tinggi daripada nilai manusia, kehidupan dan kemuliaannya.

Negara itu sendiri merupakan sebuah wasilah untuk memelihara manusia, bukannya untuk menceroboh nilainya dengan nama memelihara entiti legenda tersebut yang tergambar dalam khayalan-khayalan manusia.

Akhirnya di kedudukan ini – sebagai masharakat Arab – kita mesti mengingati siapakah yang telah meletakkan sempadan-sempadan itu dan mencipta berhala-berhala tersebut sejak awal?


Sekiranya masharakat pagan Arab yang dahulu telah menyembah berhala-berhala dari ukiran tangan-tangan mereka, maka sebahagian masharat Arab pada hari ini telah menyembah berhala-berhala yang diukir oleh  Sir Mark Sykes dari Britain dan diplomat Perancis Francois George-Picot. Pengukirannya yang baharu berulang kembali kepada kita pada hari ini oleh pemerintah-pemerintah di Barat dan Timur!

*Makalah tulisan Dr Jasser Auda ini tersiar di laman web rasmi Kesatuan Ulama Muslim Sedunia.

1 comments:

Anonymous,  21 July 2014 at 10:39  

Perkataan faham tu rsenya lbh baik ditukr kpd kefahaman

  © Blogger template The Professional Template by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP